U bent hier

Checklist ter voorbereiding op heropening van musea

Om musea in staat te stellen zich voor te bereiden op heropening is de volgende checklist opgesteld. De Museumvereniging werkt net als andere brancheorganisaties op verzoek van de overheid aan protocol voor intelligente heropening van musea. Als voorbeeld van zo’n protocol geldt het protocol “Veilig naar kantoor”. Een voorbeeld protocol voor zogenaamde publieke inrichtingen is nog in ontwikkeling. Zodra dat beschikbaar is, publiceert de Museumvereniging het op museumcontact.nl.

Doel van het protocol voor intelligente heropening van musea is dat bezoekers veilig samen uit kunnen in het museum en dat vrijwilligers en medewerkers die niet tot de risicogroep van het coronavirus behoren op een veilige manier hun werk kunnen doen. De maatregelen in het protocol zijn bedoeld om besmettingen met het coronavirus te voorkomen en de gevolgen van het nieuwe virus te beperken. Voorwaarde voor heropening van een museum is dat het ten minste aan het goedgekeurde protocol voldoet.

Uitgangspunt van het protocol zijn de geldende adviezen en maatregelen van het RIVM. Het protocol zelf is nog in ontwikkeling; daarvoor hanteert de overheid een strenge toetsingsprocedure. Op basis van nieuwe inzichten van het RIVM kunnen aanpassingen van het protocol noodzakelijk blijken. Zodra het protocol goedgekeurd is, publiceert de Museumvereniging het op museumcontact.nl en ontvangen musea daarover per mail bericht.

Bedenk alvast hoe je publieksstromen controleert

  1. Wat is de maximale capaciteit van het museum vooralsnog uitgaande van 1 persoon per 10m2 grondoppervlak in publieksruimtes? Houd daarbij ook rekening met eigen medewerkers die aanwezig zijn zoals beveiligers.
  2. Hoe zorg je ervoor dat op zaal nooit meer publiek tegelijk aanwezig is dan 1 persoon per 10m2 grondoppervlak? Houd daarbij ook rekening met eigen medewerkers die aanwezig zijn zoals beveiligers. Hoe communiceer je de capaciteit van een zaal opdat de bezoeker zelf kan bepalen of de ruimte al vol is?
  3. Hoeveel publiek kan tegelijk door de gangen lopen uitgaande van 1 persoon per 10m2?
  4. Hoe voorkom je dat bij de in- en uitgang van het museum niet voldaan wordt aan maximaal 1 persoon per 10m2?
  5. Hoe zorg je voor een logische looproute?

Bedenk alvast hoe je om gaat met de anderhalvemetersamenleving

  1. Buiten bij het museum: op straat, op parkeerplaats, bij de fietsenstalling.
  2. Bij de ingang van het museum.
  3. Bij de kassa of toegangscontrole: overweeg kuchschermen.
  4. Bij de garderobe.
  5. Bij de toiletten.
  6. In het museum: in de gangen, op elke zaal, in videoruimtes.
  7. Bij de uitgang.
  8. In restaurant of koffiebar.
  9. In de museumwinkel.
  10. In personeelsruimtes of kantines.
  11. In het depot.
  12. In het restauratie atelier.
  13. Op kantoor.
  14. Met transport(eurs).
  15. Met leveranciers.

Overweeg alvast mogelijkheden tot digitale of vernieuwende oplossingen zoals bijvoorbeeld

  1. Op de website het aantal beschikbare en gereserveerde plekken per tijdsvak tonen, zodat potentiële bezoekers zelf een rustig moment kunnen kiezen.
  2. Mobiel of vooraf betalen om handcontact te vermijden.
  3. In restaurants of koffiebars mobiel/vooraf bestellen om handcontact te vermijden.
  4. Maximum aantal ‘consumerende’ klanten op locatie bepalen.
  5. Rondleidingen via mobiele telefoon-apps van de bezoeker of devices van het museum die na elk gebruik gedesinfecteerd worden.

Bedenk hoe je regels visueel aansprekend kunt communiceren zoals bijvoorbeeld

  1. Op posters.
  2. In apps.
  3. Op de website (pop up, homepage).
  4. Via markering in het gebouw.
  5. Via markering in de openbare ruimte, buiten het gebouw.

Bedenk alvast hoe je je eigen richtlijnen binnen en buiten het museum wilt gaan handhaven.

Bedenk alvast wie in jouw museum ‘corona verantwoordelijk’ is.

Versie 23 april 2020

Reacties