U bent hier

Financiële effecten Museumkaart

Museumkaart verrijkt álle musea
Naar aanleiding van periodiek SEO onderzoek naar financiële effecten Museumkaart speelt telkens de vraag op of de Museumkaart voor de kleinere en middelgrote musea profijtelijk is. SEO Economisch Onderzoek doet onafhankelijk toegepast economisch onderzoek in opdracht van overheid en bedrijfsleven. SEO Economisch Onderzoek is gelieerd aan de Universiteit van Amsterdam. PPMC heeft dit nagegaan op basis van de data in Museana en data van de Museumkaart. PPMC is specialist in kwantitatief marketingadvies: kosten, kansen en opbrengsten brengen zij nauwkeurig in kaart. Dat leidt tot het volgende beeld:

Gegeven de discussie over de vraag of kleine musea iets aan de Museumkaart hebben - omdat veruit het grootste deel van het voordeel naar de grote musea gaat - zijn ter aanvulling op het data onderzoek nog drie willekeurige musea uit categorie 1 t/m4 die recent toegetreden zijn als acceptant van de Museumkaart geïnterviewd om enig gevoel te krijgen hoe ze de Museumkaart ervaren. Hoofdpunten komen bij alle drie ruwweg overeen:

➢ We krijgen bezoekers die nooit van ons gehoord hebben. Ze vinden ons museum op de lijst van de Museumkaart (achterzijde briefpapier en online).
➢ We hebben nu ook bezoekers die een uur voor sluitingstijd nog komen; juist dat zijn bij ons altijd mensen met een Museumkaart.
➢ De actie in de maandelijkse nieuwsbrief van Museumkaart ‘Museumtips’ heeft geweldig gewerkt.
➢ Met de Museumkaart zijn we flink gegroeid want de opbrengst na aftrek van gederfde inkomsten door de categorie ‘was toch wel gekomen’ bedraagt een paar duizend euro.

Conclusie
Ook voor kleinere musea is het meerbezoek met de Museumkaart substantieel; bovendien heeft de Museumkaart een positief effect op de inkomsten uit entreegelden. Het belang daarvan is juist groot wanneer musea met vrijwel alleen vrijwilligers over een bescheiden budget/begroting beschikken.

Tags 
Museumkaart

Reacties