U bent hier

Inspiratie en best practices 4 P's: Museumcongres 2018

Hoe kunnen de 4 P's ons helpen bij een diversere museumsector? Vier video's bieden inspiratie en stof tot nadenken. 


Het Museumcongres en de Museumkennisdag staan dit jaar in het teken van 'diversiteit en inclusiviteit'. Kapstok voor deze dagen is de Code Culturele Diversiteit met zijn 4 P’s over programma, publiek, personeel en partners. Deze vormen ook de basis voor vier verschillende video’s die tijdens het congres zijn vertoond. 

Een kijkje in Den Haag: Musea voor iedereen?!’
> P van Publiek 

De Haagse Markt of Haagse Mart is de grootste markt van Nederland, gelegen in Den Haag op de scheidslijn van de wijk Transvaal en de Schilderswijk. Iets verderop is het Museumcongres in het Louwman Museum en daarom doen we een steekproef onder de marktbezoekers. Wat vinden zij van musea? Gaan ze wel eens? Waarom (niet)?  


Best practice uit Drachten: Succesformule met MBO’ers
> P van Personeel

Museum Drachten werkt sinds 2012 samen met MBO-studenten in een bijzonder leerzaam en creatief project: jaarlijks maakt een team van studenten het tijdschrift DADA in Stijl. De leerlingen doen veel ervaring op en leren op een verdiepende manier te werken waarbij creativiteit voorop staat. Het is een belangrijke opstap naar de arbeidsmarkt, zeker in een provincie waar weinig werkervaring opgedaan kan worden (Friesland). Het museum bindt zich tegelijkertijd aan een jonge generatie die anders niet of nauwelijks naar musea gaat en veel studenten blijven na het stagetraject nog betrokken bij het museum.


Inspiratie uit Amerika: videoboodschap van Nina Simon #OFBYFORALL
> P van Programma

Nina Simon is door Smithsonian Magazine omschreven als een ‘museum visionary’ vanwege haar doelgroepgerichte ontwerpbenadering. Ze is de uitvoerend directeur van het Santa Cruz Museum of Art & History, waar ze een institutionele ommekeer leidde op basis van lokale participatie van de gemeenschap. Daarnaast is ze de Nina is de bestverkopende auteur van The Participatory Museum (2010), The Art of Relevance (2016) en het populaire Museum 2.0-blog. Sinds kort zet ze zich in voor de wereldwijde beweging #OFBYFORALL en in een speciale videoboodschap deelt ze haar aanbevelingen met ons.


Best practice uit Haarlem: Sociaal partnership
> P van Partners

Museum Het Dolhuys gaat een bijzonder partnership aan. De horecagelegenheid 'Thuys' wordt een sociale onderneming met re-integratie als hoofddoelstelling,  gericht op opleiding en begeleiding naar werk. Dit doen zij in samenwerking met het Ron Blaauw College en in deze video leggen ze uit waarom dit een win-win-situatie is. En een mooie match, want Museum Het Dolhuys gelooft in een samenleving, waarin je, als je geest anders werkt dan normaal, gehoord en gezien wordt en mee kan doen op basis van gelijkwaardigheid.


Het jaarlijkse Museumcongres staat in 2018 in het teken van diversiteit/inclusiviteit. Meer info: www.museumcongres.nl

Reacties