U bent hier

Juist nu museumbezoek stimuleren, met of zonder Museumkaart, via museum.nl

Een stevig draagvlak niet alleen onder politici maar vooral ook onder een breed en divers publiek, dat is één van de beleidsdoelen waar de Museumvereniging naar streeft. Met als speerpunten kansengelijkheid, Nederlandse identiteit en een florerende economie. En daar draagt ook de collectieve promotie van musea - met de Museumkaart, Museumkids en zijn inspecteurs en de Nationale Museumweek - aan bij. Collectieve promotie is juist nu, nu de impact van de coronacrisis op de museumsector fors is, van groot belang én vraagt om een gezamenlijke inspanning van de musea en de vereniging samen.   


Onzekerheid over gezondheid, werk en inkomen remt museumbezoek
Musea zijn sinds 1 juni weer open, eerst onder voorwaarde van een strikt protocol en sinds 1 juli geldt een versoepeld protocol. Die versoepeling van het protocol maakt spontaan museumbezoek weer mogelijk. Hopelijk komt daarmee het bezoek weer meer op gang, maar de vraaguitval is fors en zal naar verwachting nog aanhouden. In de komende maanden zal de inkomstenderving bij musea 75% tot 85% bedragen. Die neemt in 2021 weliswaar wat af, maar rekening houdend met vele (onbekende) variabelen, verwachten we ten minste 50% inkomstenderving. Musea die veel buitenlands bezoek ontvangen, zullen dat waarschijnlijk ook in 2021 grotendeels moeten missen. Voor binnenlandse bezoekers geldt dat zij zich zorgen maken over hun gezondheid, werk en inkomen. Dat zijn remmende factoren om spontaan een museum te bezoeken. Daarom blijft de Museumvereniging zich inzetten voor een passend steunpakket, om musea door deze crisis heen te loodsen. Met publieksactiviteiten en -acties, zoals de Nationale Museumweek die digitaal ging, de extra, regionale Museumtips en de actie 'Doneer je looptijd' activeren we het publiek en de kaarthouders zoveel mogelijk. En deze zomer zal ook de nieuwe website museum.nl live gaan!

Museum.nl de nieuwe website waar álles te vinden is over musea
In het jaarplan 2021 kondigden we de totstandkoming van museum.nl al aan, de vervanging van museumkaart.nl. De afgelopen tijd is extra hard gewerkt om live te kunnen gaan op 29 juli. Museum.nl wordt dé website om een breed en divers publiek in contact te brengen met een enorm cultureel kapitaal dat van ons allemaal is: ons échte goud. Op deze website is al het aanbod van bij ons aangesloten musea op één plek te vinden. Publiek, nationaal en internationaal, kan hier terecht voor informatie over musea zelf, zoals tentoonstellingen en andere museumactiviteiten of om zich te laten inspireren in de persoonlijke omgeving of bijvoorbeeld de thema-pagina’s en getoonde pronkstukken. Ook kunnen ze op museum.nl terecht voor praktische zaken zoals de aanschaf van een Museumkaart. Kortom, met museum.nl kunnen we het publiek op één plek zo goed mogelijk informeren, inspireren en enthousiasmeren.  

Museum.nl met inlog voor de leden
Ook voor leden biedt museum.nl nieuwe mogelijkheden. Alle leden hebben namelijk toegang tot de website en hebben de mogelijkheid zelf aanpassingen te doen – anders dan op museumkaart.nl het geval was. Dat betekent dat je als museum voortaan altijd rechtstreeks updates kunt doen. Ook kun je je op verschillende manieren profileren, bijvoorbeeld door jouw museum of een specifieke tentoonstelling te verbinden aan een thema-pagina. Het publiek is met museum.nl op verschillende manieren te bereiken dus. Binnenkort nemen we contact op met de medewerker(s) Marketing & Communicatie van jouw museum om ze daarover verder te informeren. Goed om te weten is dat alle basisinformatie van ieder museum alvast is opgenomen in de website. Deze informatie is telefonisch gecheckt met een museummedewerker en is dus correct, ook onder de huidige - soms nog aangepaste -omstandigheden.

Laten we met z’n allen een groot succes maken van museum.nl, zodat het publiek musea in de toekomst nog beter weet te vinden en we met elkaar de vraaguitval zoveel mogelijk beperken. De livegang datum is gepland op 29 juli. 

Reacties