U bent hier

Kinderen als gelijkwaardige gesprekspartner

Dankzij hun nieuwsgierigheid en open blik komen kinderen soms met verfrissende ideeën waar volwassenen niet aan denken. Veel bedrijven vragen daarom jonge stakeholders om advies. Ook in museumland krijgen jongeren steeds meer een actieve rol en mogen ze meedenken over het beleid of educatieve programma’s ontwikkelen.

 

Volgens Martine Blijdorp, zowel coördinator van het Kinderbestuur bij Museum Boijmans Van Beuningen als bij het jongerenproject Take pART in het Dordrechts Museum is het bij het opzetten van een participatieproject met jongeren van groot belang dat er één duidelijk contactpersoon voor de jongeren is.

“Een jongerenproject opzetten en begeleiden is leuk, maar ook heel arbeidsintensief. Je moet de jongeren blijven motiveren en ook bereikbaar zijn op je mobiel buiten kantooruren.”

Daarnaast noemt Blijdorp het draagvlak binnen het museum: “Zonder draagvlak binnen alle lagen in de organisatie lukt het niet. Het is belangrijk dat alle museummedewerkers zien dat er echt iets te leren valt uit de manier waarop kinderen naar je museum kijken.” En als laatste noemt ze de incubatietijd, ofwel: “het project moet kunnen groeien. Het is iets nieuws waar iedereen aan moet wennen, zowel binnen het museum als het publiek. Het is onmogelijk om op korte termijn te bepalen of het direct leidt tot meer betrokkenheid van jongeren. We blijven evalueren en leren!”. 

Martine geeft aan dat de museumprojecten een groot succes zijn en dat deze ook niet-museale instellingen inspireren. Zo werd ze kort geleden gevraagd voor advies over een kinderbestuur bij verschillende bibliotheken en bij een waterbedrijf uit Zweden.

Overzicht projecten musea:

Kinderdirecteur Gemeentemuseum Den Haag (van 1996 tot 2004)
Het Gemeentemuseum Den Haag was het allereerste museum met een kinderdirecteur. Vanaf 1996 werd deze jaarlijks gekozen uit de kinderen van de A.M.G. Schmidtschool. Kinderdirecteuren hielden toespraken bij openingen, adviseerden en testten educatief materiaal en maakten op school promotie voor de kinderactiviteiten. Op dit moment zijn er nog geen plannen om het project nieuw leven in te blazen.

Blikopeners in het Stedelijk Museum Amsterdam (sinds 2008)
Elk jaar werken er vijftien jongeren tussen de 15 en de 19 jaar oud als Blikopener in het Stedelijk. Het uitgangspunt van dit peer-to-peer programma is dat jongeren beter weten wat hen bezighoudt dan volwassen; het museum zet deze kennis graag in. De Blikopeners adviseren, geven rondleidingen en organiseren activiteiten. Ze komen uit verschillende stadsdelen en hebben verschillende opleidingsniveaus. De functie is een betaalde bijbaan: de jongeren werken gemiddeld vijf uur per week in het museum. http://www.stedelijk.nl/educatie/blikopeners

Take pART in Dordrechts Museum (sinds 2014)
Vijftien jongeren tussen 14 en 18 jaar zoeken naar manieren om kunst vanuit een andere invalshoek te benaderen. Tijdens masterclasses, waarin ze begeleid worden door verschillende specialisten, gaan ze op zoek naar hun eigen talent. De groep maakt kennis met verschillende rollen, bijvoorbeeld de rol van onderzoeker, tentoonstellingsmaker, educatief medewerker, vormgever of marketeer.  
www.take-part.nl

Kinderbestuur van Museum Boijmans van Beuningen (sinds 2016)
In 2016 ging het eerste Kinderbestuur van Museum Boijmans van Beuningen van start voor kinderen van 8 t/m 12 jaar. Het bestuurt leert in een jaar over alles wat het museum doet: tentoonstellingen, communicatie en algemeen beleid. De kids hebben een actieve rol in het ontwikkelen van het activiteitenprogramma en denken mee over het beleid. http://www.boijmans.nl/nl/644/kinderbestuur

Kinderdirecteur van Museum Arnhem (sinds 2015)
De functie is in het leven geroepen om kinderen tussen de 9 en 12 jaar oud meer bij het museum te betrekken. Dit jaar helpt de elfjarige Liv van de Aar bij het ontwikkelen van educatieprogramma’s voor verschillende doelgroepen zoals aanbod voor families en het basisonderwijs. Ook haar lievelingskunstwerk is momenteel te zien in het museum. http://www.museumarnhem.nl/pers/persberichten-en-downloads/museum-arnhem-benoemt-nieuwe-kinderdirecteur/

‘Ik wil graag dat er kunst in het museum is waar je iets bij kan maken of dat je aan mag raken. Ik vind het leuk om dingen in het museum te doen en ik denk dat andere kinderen dat ook leuk vinden’, Liv van der Aar
(kinderdirecteur Museum Arnhem)

Kinderdirecteur Fries Museum (sinds 2014)
Het museum startte in 2014 met een kinderdirecteur die rondleidingen gaf, meedacht over kinderactiviteiten en onderwijsprogramma’s uittestte met zijn klas. Sinds 2015 heeft het museum een volwaardig jaarlijks wisselend directieteam aangesteld van 8 kinderen. https://www.friesmuseum.nl/te-zien-en-te-doen/activiteiten/kinderdirectie-rondleiding/

Kinderdirecteur Kinderenboekenmuseum (sinds 2010)
Sinds 2010 speelt de kinderdirecteur een belangrijke rol bij de start van tentoonstellingen en evenementen. Ook ziet hij of zij erop toe dat het Kinderboekenmuseum leuke dingen organiseert voor kinderen t/m 13 jaar. Dit jaar is Eva Koning (11) kinderdirecteur. Zij won op 17 mei de 24e landelijke finale van de Nationale Voorleeswedstrijd en mag zich naast een jaar lang Voorleeskampioen nu ook kinderdirecteur noemen.
http://www.kinderboekenmuseum.nl/ontdek-en-beleef/nieuws/16/kinderdirecteur

Kinderdirecteur Scheepvaartsmuseum (2011 – 2012)
Tijdens de Grand Opening van het museum mocht kinderdirecteur Lisa van Dam een bos bloemen overhandigen aan Koningin Beatrix. Vier keer per jaar had ze overleg met de andere directieleden over tentoonstellingen en educatieve programma’s voor kinderen. Op dit moment zijn er nog geen plannen om het project nieuw leven in te blazen.

Museumkids
Ook de Museumvereniging vindt feedback van kinderen belangrijk. Als echte museuminspecteurs delen kinderen van 6 tot en met 12 jaar hun ervaringen van het museumbezoek. Zo laten zij musea weten wat zij belangrijk vinden. In 2016 werden de Nederlandse musea massaal gekeurd door de jongste generatie met ruim 11.000 inspecties. De 10 beste Museuminspecteurs en alle Kidsproof musea van dit jaar ontvangen op 10 november 2017 prijzen tijdens het feestelijke evenement in het Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum.
https://www.museumkids.nl

Raden van Kinderen

Missing Chapter Foundation (MCF)* startte in 2011 met de eerste pilots van Raden van Kinderen, waarin kinderen van 9 t/m 12 jaar structureel meedenken met bedrijven en organisaties over strategische en maatschappelijke vraagstukken. Volgens hen leiden de inzichten van kinderen tot ‘nieuwe denkrichtingen die betrekking hebben op strategie: waarom doen we eigenlijk wat we doen en waarom op deze manier? Kinderen raken met hun prikkelende vragen en frisse ideeën vaak de morele kern van organisaties wat resulteert in nieuwe strategische richtingen’.

Zo’n tachtig bedrijven werken al met kinderen, van Albert Heijn, NS, PostNL, Lidl, Jumbo, Tata Steel, TUI, Aegon tot de Nederlandse Vereniging van Banken. Ook hebben vijf Nederlandse gemeenten een Raad van Kinderen met een stem in de politieke besluitvorming. Kort geleden is er een Nationale Raad voor Kinderen gelanceerd, die de regering van advies gaat voorzien.

*Missing Chapter Foundation (MCF) werd in 2010 opgericht door Laurentien van Oranje om bij te dragen aan toekomstbestendige oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Ze stimuleren besluitvormers om de perspectieven van kinderen en jongeren mee te nemen in hun beslissingen.  Hun droom is dat Nederland hét voorbeeldland wordt voor kinderinclusiviteit, waar kinderen als gelijkwaardige worden betrokken bij besluitvorming.

Tags 
Museumkids

Reacties