U bent hier

Museumcongres 2019: Mensen en Musea

Samen met sprekers uit de sector en daarbuiten zijn de aanwezigen op het Museumcongres vandaag geïnformeerd en geïnspireerd rond het thema Mensen en Musea. Met als hoofdvraag: hoe zorgen we dat musea zijn uitgerust voor een blijvende binding met alle inwoners van Nederland?

Dit alles langs de 4 P’s: Personeel, Partners, Publiek en Programma en onder leiding van dagvoorzitter Aldith Hunkar. Mirjam Moll van de Museumvereniging beet het spits af. Mirjam: “Ik hoop dat er vandaag nieuwe inzichten worden opgedaan en musea hiermee aan de slag gaan."

'Rijksverdeling is niet uit te leggen'
Voorzitter Museumvereniging  Irene Asscher-Vonk en gedeputeerde van de provincie Ger Koopmans waren de volgende sprekers. De laatste betoogde dat er wat hem betreft een vijfde P aan de vier P’s kan worden toegevoegd, de P van Poen. Ger: “De huidige rijks verdeling is niet uit te leggen. Wij investeren als provincie bijna 20 miljoen in drie musea: Museum Venlo, Museum Bonnefanten en Museumplein Limburg.” Hij roept andere provincies ook op om te investeren in Musea want, zoals ook uit de Museumcijfers 2018 blijkt, de kerntaken van musea staan onder druk.

'We geven elkaar vaart'
Een mooi voorbeeld van een samenwerking tussen kleine en middelgrote musea is de Stichting M5. Een samenwerkingsverband van vijf stadsmusea in Nederland. Voorzitter M5 Tiana Wilhelm: “Door onze krachten te bundelen, geven we elkaar vaart.”

'Neem een kijkje bij elkaar in de keuken'
In lijn met de P van personeel een spreker van buiten de sector: vicepresident personeelszaken cabinepersoneel en piloten KLM Daan Nijssen. Hij vertelt waarom het in beweging blijven en op verschillende plekken werken belangrijk is. Zijn tip voor de museumsector: "Neem een kijkje bij elkaar in de keuken. Niet een dag, maar misschien wel voor langere tijd. Als sector moet je elkaar helpen door niet alleen collecties maar ook personeel uit te lenen."

'Vertel een verhaal ook vanuit een ander perspectief'
Na de koffiepauze was het podium aan Mitchell Esajas van Black Archives hij belichtte de P van Publiek. “Er is geen één neutrale, objectieve geschiedenis. Geschiedenis is een reconstructie van het verleden. Er worden keuzes gemaakt: welke verhalen vertellen we en welke personen worden uitgelicht?" Zijn boodschap aan de museumsector? "Ga actief op zoek naar verhalen vanuit een ander perspectief en zorg voor een duurzame verandering.”

'Buiten de sector ligt onze maatschappelijk relevantie'
Gastheer en directeur Stichting Museumplein Limburg Hans Gubbels neemt het publiek aan de hand van 10 P’s mee langs de P van Partners. Hans: “Ga actief op zoek naar partners en kijk verder dan de eigen sector. Door samen te werken met bijvoorbeeld bedrijven, gemeenten en vrijwilligersorganisaties kunnen we onze maatschappelijke relevantie tonen.”

Deelsessies
Opgesplitst in groepen hebben de deelnemers van het Museumcongres een van de vijf verschillende deelsessies bezocht. Naast verdieping was er ruimte voor interactie. 

'We willen er voor alle inwoners van Schiedam zijn'
Directeur Deidre Carasso van het Stedelijk Museum Schiedam gaat onconventionele samenwerkingen aan, zoals met een boksschool, een chocoladewinkel, een dahlia- en een modelspoorbaanvereniging. Deidre: "We zitten heel dicht op de maatschappij en willen er voor alle inwoners van Schiedam zijn. Als je naar buiten gaat en het denken over de eigen grenzen van het museum loslaat, komt het vanzelf."

'Durf risico's te nemen'
President en CEO van COSI Frederic Bertley deelt zijn samenwerkingsverbanden met onder meer het American Museum Natural History en de gemeenschap van Ohio. Hij doet dit aan de hand van de vijf sleutels tot een succesvolle samenwerking.

Dagafsluiting
Drie inspirerende pecha kucha's door de finalisten van de Museumtalentprijs en een presentatie van beeldend kunstenaar Jan Rothuizen.

Bekijk hier de terugblik van het Museumcongres.

Reacties