U bent hier

Onderzoeksrapport Ondernemende Musea: Cultureel ondernemerschap

Centraal Museum Utrecht ©Hagen Zeisberg Soda

Cultureel ondernemerschap: er is ondertussen al veel over geschreven en gesproken. Maar wat houdt dit in concrete acties nu eigenlijk in? 


Chantal Bleeker en Wanda Borter van het Centraal Museum hadden behoefte aan doorlichting van de term, gespecificeerd op kleine en middelgrote musea. Wat wordt er gedaan aan cultureel ondernemerschap door deze musea en welke kansen liggen er nog voor deze musea? 

Met die vragen startten zij, gesteund door het Vanderkruijs Cultuurfonds, met een onderzoek naar de concretisering van cultureel ondernemerschap voor kleine en middelgrote musea. Gedurende het onderzoek identificeerden ze tien visies van en voor het ondernemende museum. 

In mei 2017 brachten zij het onderzoeksrapport Ondernemende Musea: Cultureel ondernemerschap geconcretiseerd naar buiten. Dit rapport biedt een startdocument voor kleine en middelgrote musea die kritisch willen reflecteren op of willen investeren in hun cultureel ondernemerschap.

In het rapport wordt een overzicht gegeven van waarde- en verdienmodellen die door musea toe te passen zijn om hun inkomsten te vergroten en verschillende stakeholders aan zich te binden. Deze waardemodellen staan weergeven in stappenplannen, waarin de stappen die een museum moet nemen om de waardemodellen succesvol in de eigen organisatie te implementeren zijn uitgewerkt.

Download hier de rapporten: 
tien visies
onderzoeksrapport Ondernemende Musea
stappenplannen

Reacties