U bent hier

Schoolvoorbeeld

llustratie: Tomas Fryscak

Bergense scholieren doken in de collectie van Museum Kranenburgh voor een expositie op school.


Tekst: Vera Ros

Het is eens wat anders dan braaf kijken en luisteren bij een rondleiding: zelf werken uitkiezen voor een expositie en daar teksten bij schrijven. Leerlingen van de Berger Scholengemeenschap (BSG) deden dat in Museum Kranenburgh in het kader van het Museumweekthema ‘Ons echte Goud’. 

‘Basisscholen krijgen best veel subsidies voor museumbezoek en culturele activiteiten, maar basisscholieren vinden alles leuk. Als je écht wilt dat mensen kunst belangrijk vinden en blijvend museumbezoeker worden, moet je inzetten op het voortgezet onderwijs,’ vindt BSG-rector Elly Kamminga. ‘Jongeren gaan actief aan de slag met kunst en brengen hun eigen taal en kunstbeleving het museum in. Een belangrijke functie van kunst is het creëren van een ander perspectief op de werkelijkheid. Jongeren kunnen daarin een actieve rol spelen en hebben musea veel te bieden.’ 

Kranenburgh kan die onbevangen blik van jongeren zeker waarderen. ‘Om over kunst te communiceren hoef je geen kennis van kunst te hebben, wel toegang tot de creatieve kracht van kunst, het idee dat in een werk schuilt,’ zegt directeur Mariëtte Dölle. ‘Waar wij bij een schilderij vertellen wanneer en in welke stijl het is geschilderd, vertellen deze leerlingen vooral wat het met hen doet. Dat kan over vorm, kleur of een thema gaan. Maar ze volgen ook workshops met ons hoofd Educatie. Hoe komt een verzameling tot stand, welke criteria hanteer je? Op een speelse manier. Ze krijgen niet zozeer het gevoel dat ze iets moeten leren, als wel dat ze een stap hebben gemaakt, zich hebben ontwikkeld.’ 

Kunst neemt een belangrijke plaats in binnen het BSG-onderwijs. Alle vormen komen aan bod en alle leerlingen kunnen examen doen in twee kunstvakken. Ze brengen atelierbezoeken aan Bergense kunstenaars, onder wie oud-leerlingen, en kiezen geregeld een werk uit de kunstuitleen in Kranenburgh dat een maand in de hal van de school wordt opgehangen. In december maakten ze een pop-upexpositie in Kranenburgh als start van een samenwerkingsproject van een jaar. De tentoonstelling op school was een nieuwe samenwerkingsvorm op initiatief van de Museumvereniging met drie musea (ook Aviodrome en Museum De Fundatie) die op een aansprekende manier met jongeren werken. ‘Dat was wel een uitdaging, omdat je te maken krijgt met zaken als klimaatbeheersing en beveiliging,’ zegt rector Kamminga. ‘Maar we hebben een geschikte ruimte gevonden met goede zonwering en samen toezicht geregeld. Omdat de voorbereidingstijd kort was, hebben we het bewust klein en overzichtelijk gehouden met vijftien werken.’ 

Dit jaar volgen nog twee projecten. ‘De leerlingen vinden het geweldig om zo bezig te zijn,’ zegt Kamminga. En het klassieke, oudere museumpubliek vindt het leuk om jongeren in een museum tegen te komen, weet Dölle. ‘Zo'n ander perspectief stimuleert ons om fris te blijven kijken naar de collectie. Onze rondleidingen door museummedewerkers zijn daardoor ook veel persoonlijker geworden.’ En die worden niet alleen door de conservator gegeven, maar bijvoorbeeld ook door het hoofd Techniek of Dölle zelf.  

De Museumvereniging organiseert de Nationale Museumweek om een breder publiek te bereiken. Samenwerking met andere branches staat daarbij centraal. Vorig jaar waren basisschoolklassen betrokken bij de onthullingen van Gouden Pronkstukken. Dit jaar werkten scholieren in het voortgezet onderwijs en studenten in het middelbaar beroepsonderwijs mee aan diverse pop-upmusea. 

berger-sg.nl
kranenburgh.nl

Dossiers 
Museumweek Museumvisie

Reacties