U bent hier

Uitstel Expertmeeting Focus op groei!

Bericht vanuit de sectie Development: 


Kort voor de uitbraak van het Coronavirus heeft de Sectie Development vrijdag 12 juni op de kalender gezet als inspirerend netwerk- en leermoment voor museale fondsenwervers. Op die datum zou de expertmeeting Focus op groei! plaatsvinden. Hoewel we hopen én verwachten dat onze musea snel weer open mogen, zal het in juni nog lastig zijn een netwerkevent te organiseren. Vandaar dat we besloten hebben de expertmeeting naar een nader te bepalen moment te verplaatsen. Via Museumcontact zullen we jullie op de hoogte houden.  Wel willen we een aantal ideeën en tips delen die je mogelijk kunnen helpen in deze uitzonderlijke tijden.

1. Houd contact met je gevers

Het is nu tijd voor het verstevigen van onze relaties met fondsen, particuliere gevers en bedrijven. Houd je algemene communicatie over de organisatie online goed op orde. Daarnaast focus je als relatiebeheerder op persoonlijk contact. Je kunt mensen bellen, mailtjes sturen, een (handgeschreven) ansichtkaart maken, een cadeautje sturen of een nieuwe Facebook community starten. En alleen communiceren of ook werven? Volg je eigen gevoel! Wij denken dat warme relaties wel blijven geven of misschien zelfs extra doneren maar schroom ook niet die warme prospect binnen te halen.

2. Besteed alvast aandacht aan de langere termijn

Hoewel we voorlopig geen grootschalige relatie-events of fraaie diners zullen organiseren, kunnen we wel andere activiteiten uitdenken. Mogelijk vindt toekomstig relatiebeheer zich plaats in kleine exclusieve groepjes waarin veel meer ruimte is voor persoonlijk contact. Of wellicht wil die fantastische spreker niet uit New York komen maar wel via Teams vragen beantwoorden van je gevers. Mochten je sponsors vragen naar activaties, bedenk dan samen hoe zij nog dit jaar hun tegenprestaties op een alternatieve manier kunnen benutten die ook goed bij hen past en overleg eventueel of ze hun (bedrag aan) gratis tickets willen doneren aan mensen uit kwetsbare groepen,.

3. Denk tegendraads, denk aan NU

We merken dat vermogensfondsen heel flexibel zijn nu we onze projecten en tentoonstellingen moeten uitstellen. Mogelijk houden ze dit jaar dus geld over, zelfs ondanks alle koersdalingen. Wie weet kun je jouw droomproject dit jaar wel gefinancierd krijgen. Zeker als het inspeelt op de problemen die nu in de maatschappij spelen. Volgend jaar kan de situatie veel lastiger zijn.

4. Blijf creatief

Er zullen vast bezuinigingen op ons af komen en mogelijk heb je daar nu al mee te maken. Inkomsten die uit events kwamen zullen waarschijnlijk minder worden. Maar realiseer je dat iedereen te maken heeft met de 1,5 meter maatregelen. Allerlei organisaties willen vast bij jou komen vergaderen, ook al is de capaciteit van je mooie auditorium minimaal gehalveerd. Mail bijvoorbeeld alle secretaresses in je netwerk. Activeer ook je eigen collega’s. Welke mooie verhalen zijn er in je organisatie die je straks kunt gebruiken om te werven of contact te houden?

5. Start alvast met je Case for Support

Waar heb je nu, straks en in de nabije toekomst steun voor nodig? Sommige musea zitten nu al in zwaar weer en andere hebben stevige reserves. Kies de tone of voice die bij jouw organisatie past. Het zou best wel eens kunnen zijn dat werven nu makkelijker gaat. Neem waar je kunt je collega’s en de directie op sleeptouw!

Veel succes, veel sterkte en hopelijk tot snel!

Bestuur Sectie Development

Ana Kesler, Annemarie Dalenoord, Boudewijn Koopmans, Cécile Brvar, Eva Kalis, Hans Looyen, Heleen ten Heggeler, Léonore Heemskerk, Lucie Kuipers en Marijke Naber

Tags 
Development
Dossiers 
Corona nieuws

Reacties