U bent hier

Verslag Museumkidskopgroep bijeenkomst

In Museum Speelklok in Utrecht is maandag 27 juni de eerste fysieke Museumkidskopgroepbijeenkomst sinds de covid pandemie geweest. Aanwezig waren circa 30 museummedewerkers van 20 Kidsproof musea verspreid over het hele land. Zie ook de bijbehorende presentatie.

Introductie door Vera Carasso, nieuwe directeur van de Museumvereniging.
Vera vertelt over de stand van zaken in het bezoekersveld, de oudere doelgroep is nog steeds wat huiverig om musea te bezoeken na de gedwongen sluiting tijdens de pandemie. Het bezoek door jongeren en families begint weer op gang te komen.

 

Veranderingen aan Museumkids en het Museuminspecteursconcept door Ellen Bakema

Met ingang van 1 augustus wordt Museumkids, de uitjes voor families en kinderen in de basisschoolleeftijd en de museuminspecteursapp ondergebracht bij museum.nl. Dit zijn de belangrijkste wijzigingen:

  • Inloggen: Het is voor gebruikers makkelijker om in te loggen. Het account is voortaan voor de ouder en ouders kunnen voor meerdere kinderen eenvoudig een profiel aanmaken. Op deze manier houden de ouders het overzicht en controle over wat de kinderen doen. Ouders kunnen kiezen of ze toestemming geven om de content die de kinderen creëren te delen. Het inloggen verloopt met een validering via de eigen telefoon of emailadres.
  • Kidsproof museum criteria: de kidsproof-scorebepaling gaat veranderen. Op basis van een NPS (Net promotor Score) en Csat (Customer satisfaction score) in combinatie met een uitvraag naar de motivatie voor deze score berekenen we voortaan de kidsproof-scores. Zie ook de presentatie voor meer uitleg.
  • Inspecties worden korter en na elke inspectie kan een inspecteur van die inspectie een kunstwerk maken met behulp van stickers, eigen foto’s en foto’s van het bezochte museum. De foto’s van het museum komen uit het cms: hiervoor worden de eerste museumfoto en de aanwezige pronkstukken gebruikt. De kunstwerken vormen zo een eigen kindermuseum.
  • Vragen aan museuminspecteurs: Naast de vragen voor de Kidsproof-museumranking kan een inspecteur naar wens meer vragen beantwoorden en zo meer stickers vrijspelen. Musea kunnen zelf vragen toevoegen in 5 verschillende formats. Zie presentatie voor voorbeelden.
  • Antwoorden op de vragen van de inspecties kunnen door musea alleen met een voornaam gedeeld worden. (Museuminspecteur Jet zegt …. over dit museum) .
  • Livegang. De website/app staat 25 juli live. Vanaf dan is de huidige site niet meer beschikbaar. Games, puzzels en quizzen zijn er dan voorlopig niet meer. Gebruikers worden op de hoogte gebracht van de vernieuwing via een notificatie en de nieuwsbrief. De overgang heeft geen invloed op de lopende inspecties. Gebruikers kunnen gewoon blijven inspecteren en oude inspecties tellen mee voor de Kidsproof score van het jaar.

Suggestie/knelpunt: Op dit moment gebruiken sommige musea laptops op zaal om kinderen aan te zetten tot het invullen van een inspectie. De ervaring is dat kinderen en ouders het anders niet doen. Met de nieuwe manier van accounts maken is dat nog steeds mogelijk als de gebruiker een mobiel nummer aan het account koppelt en dat gebruikt om in te loggen.

In gesprek over het Kidsproof label onder leiding van Suzan Nuijen

  • De meeste musea weten hoe ze Kidsproof moeten worden, zijn ontzettend trots op het label en houden zich actief bezig met het verwerven van inspecties en inspecteurs. Daarnaast zijn musea ook blij met het feit dat het label door kinderen wordt bepaald. Musea zijn ook van mening dat het label niet aan waarde verliest naarmate meer musea het Kidsprooflabel hebben.
  • Musea weten niet of het Museumkidslabel zorgt voor meer bezoekers, maar merken wel dat de activiteiten die worden geplaatst op Museumkids meer aandacht krijgen.
  • Ongeveer de helft van de aanwezige musea vindt dat ze genoeg media aandacht krijgen, wanneer het museum uitgeroepen wordt tot kidsproof. De andere helft ervaart deze extra media-aandacht niet.
  • Vanuit de zaal komt de suggestie om bij het PA-traject rond de Museumkids Awards niet alleen  de burgermeester (en wethouders)aan te schrijven, maar ook een kinderburgemeester of Jeugdraad.  
  • Kidsproof.nl is een andere website die ook de merknaam kidsproof gebruikt. Verschillende musea werken met dit platform samen. Maar ze geven ook aan dat er frictie is. Zo wil Kidsproof.nl geen foto’s gebruiken waar ons Kidsproof label op staat. Het lijkt de musea nuttig om de samenwerking met de website en de Museumvereniging te verbeteren omdat de website kidsproof.nl wellicht bekender is onder gezinnen die (nog) niet naar musea gaan. Daar valt voor Museumkids misschien iets te winnen. Musea vinden het label ‘kidsproof’ vooral waardevol omdat het door kinderen zelf bepaald is en willen dit dus zeker blijven gebruiken.
     

Hoe brengen de musea het kidsprooflabel en het inspecteren onder de aandacht?

  • Buttons: Musea zijn blij met de buttons, ze werken goed en de kinderen zijn er dol op. Bovendien is meteen duidelijk welke kinderen inspecteur zijn. Suggestie: misschien kan er met stickers gewerkt worden. Op dit moment worden de kinderen met buttons in de meeste musea nog niet actief aangesproken door medewerkers. Er wordt gesuggereerd dat dit wellicht zou kunnen helpen om een inspectie in te vullen maar het is de vraag musea daar de capaciteit voor hebben.
  • Kidsprooflabel op media-uitingen: Natuurmuseum Fryslân neemt het kidsproof label mee in alle media-uitingen door het te vermelden in de tekst en het label toe te voegen.
  • Kidsprooflabel op ansichtkaarten: Forteiland Pampus laat kinderen ansichtkaarten versturen waar het label op staat. Ook krijgen kinderen na een schoolbezoek een diploma waar Kidsproof en museuminspecteurs genoemd wordt.
  • Musea merken op dat kinderen die een bezoek aan een museum brengen tijdens een schoolbezoek nog niet worden aangespoord om een inspectie uit te voeren. Er wordt ook nagedacht over het versturen van een e-mail na een bezoek met daarin een call to action om een inspectie uit te voeren, met QR-code.
  • Kleurplaten: kijk of er plek in het café/restaurant is om een Museumkids-hoek in te richten. Het café/restaurant is vaak een plek van rust midden in een bezoek.
  • Quotes van museuminspecteurs in het museum tonen: Het museum maakt gebruik van quotes uit de inspecties van verschillende museuminspecteurs om andere (toekomstige) inspecteurs te enthousiasmeren.
  • Poster: met alle Kidsproof musea van het jaar voor alle musea om op te hangen zou kunnen helpen om het label te versterken en bezoekers op de Kidsproof musea te wijzen.
  • Sterren: Komen de sterren ergens op/in het museum te staan? Museumbende/Kunstbende deed dit altijd.

Overige suggesties vanuit de groep:

  • Beeldpakket van Museumkids. De musea vinden het fijn dat er vanuit Museumkids een beeldpakket wordt aangeboden. Musea zouden het liefst een template zelf kunnen gebruiken dat te bewerken is in verschillende programma’s (niet alleen Adobe) en beschikbaar is in meerdere kleuren. Niet alle kleuren passen goed bij elkaar ivm huisstijl. Ook zou het fijn zijn als er meerdere versies van Tikkit beschikbaar zouden zijn. Op dit moment zijn er Tikkits en logoversies hier beschikbaar  Overige materialen staan op museumcontact.nl.
  • Naast een kidsproof ook een babyprooflabel. Het Onderwijsmuseum is bezig met 0-4 leeftijd. Musea zien een nieuwe doelgroep: mensen die zelf nooit naar een museum gaan maar komen omdat er babyactiviteiten zijn. Op museum.nl is de leeftijdscategorie bij activiteiten in te voeren.
  • Musea krijgen nu via de inspecties vaak te horen dat het fijn zou zijn als er activiteiten worden aangeboden voor op verschillende niveaus of voor verschillende leeftijden.

Valkuil kidsprooflabel:

  • Het Kidsprooflabel in de beleving van bezoekers zou kunnen betekenen dat het museum alleen een kindermuseum is. Musea met het Kidsprooflabel merken dat ze moeite hebben met het bereiken van andere doelgroepen. Vaak krijgen ze nu de vraag waarom het museum alleen voor kinderen is.

Brainstorm over een campagne om meer of breder kids te werven

Dit zijn de ideeën/suggesties uit de brainstorm:

  • Trek de vergelijking tussen een museum en andere activiteiten. Een berg beklimmen vergelijken met het beklimmen van een toren van een museum.
  • Meer ambassadeurs aantrekken. Musea zijn benieuwd of het mogelijk is om BN-ers (rappers, voetballers, bekende Youtubers) te betrekken bij de promotie van musea.
  • Samen een TikTok account. Musea leveren content voor een gemeenschappelijk account. Nadeel van posten op een Museumkidsaccount is dat we weer alleen kinderen uit onze eigen bubbel bereiken.  
  • Aansluiten op niveau van school met aanbod activiteiten. Breed inzetten: veiligheid en toegankelijkheid, eigenaarschap.
  • Kinderambassadeurs. Bij betrek kinderen meer bij het proces en de doorontwikkeling van Museumkids. Betrek ze bij beslissingen, nodig ze uit. Contacteer kinderburgermeesters.
  • Benadruk de vergankelijkheid van de activiteiten binnen het museum. Sommige dingen zijn er maar tijdelijk en dat is juist goed.
  • Loyaliteitsprogramma: geef 2-4 jarigen ook een kaart. Maar ook Kinderdagverblijven en scholen.
  • Museumreviews op tv. Niet alleen NPO maar juist ook op de commerciële zenders.
  • Maak het museum gratis op zondag. En verplaats (een deel van) het museum vaker naar de publieke ruimte.
  • Musea zijn in de ogen van veel bezoekers nog te veel gekoppeld aan kunst. Musea zijn veel diverser dan dat.
  • Musea zijn geschiedenis, breder dan kunst alleen.   
  • Kinderen al vanaf dat ze geboren worden aan musea koppelen (gratis toegang als baby).
  • Top 5 kidsmusea/kinderfeestjes bij jou in de regio pagina’s maken.
  • Kinderpronkstukken voor op de kinderkunstwerken.
  • Probeer kinderen te bereiken via video’s (vlogs, TikTok, etc.) en verspreid deze oa via scholen, voorleesstichting, kinderdagverblijven, kinderburgemeester.
  • Video van VC als voorbeeld, kan ook goed met de boodschap (Kinderen zijn de toekomst).
  • Mediapartners? Zou fijn zijn als de Museumbende terug komt.

Actiepunten
voor de MV:

-kinderfeestjes meenemen in de promotie, bijvoorbeeld door ze op te nemen in een van de volgende museumtips.
-meerdere Tikkits toevoegen aan brandmanual.
-kinderparticipatie vergroten
-kijken welke punten zijn op te nemen uit de brainstorm

voor de musea:
-kinderfeestjes toevoegen of bestaande tekst checken op museum.nl
-content plaatsen op museum.nl met leeftijdsindicatie
-pronkstukken toevoegen voor kinderen
-kijken welke punten zijn op te nemen uit de brainstorm

De bijeenkomst wordt afgesloten met een gezamenlijke lunch.

Reacties