U bent hier

Vijfde Nationale Museumweek van 8 t/m 14 april verbindt nieuwe bezoekers en musea in het hele land

Laat ieder kind, iedere jongere en iedere bewoner van ons land jaarlijks minstens één nieuw museum in de buurt ontdekken! Waardoor de binding met museale collecties ook op de langere termijn toeneemt en musea van maatschappelijke waarde blijven.

De voorbereidingen voor de vijfde Nationale Museumweek zijn inmiddels gestart en we vragen jullie graag om jullie medewerking. Opdat ruim 400 Nederlandse musea hun schatten weer in de schijnwerpers zetten. Waardoor niemand meer om ‘ons échte goud’ heen kan. Tijdens de Museumweek staat jaarlijks een enorm cultureel kapitaal dat van ons allemaal is, centraal. 

De Nationale Museumweek 2019 wordt maandag 8 april geopend met een gouden uitvergroting van het astronautenpak uit Space Expo. Vervolgens openen we drie dagen achtereen een Gouden Pop Up Museum in scholen voor voortgezet onderwijs. Voor Museumkids willen we in de 70 kidsproof musea en met hulp van Museuminspecteurs bijzondere activiteiten organiseren. Ook kunnen musea meewerken aan Museumkaart Match: op vrijdag 12 april in de avond; op zaterdag 13 april in de middag of op zondag 14 april in de ochtend. Vanzelfsprekend kan elk museum weer een eigen pronkstuk en activiteiten aandragen voor museumweek.nl waaronder bijvoorbeeld de Gouden Pub Quiz. Voor millennials is er op zaterdag 13 april een Golden Hour in museum Het Valkhof in Nijmegen en we sluiten de Nationale Museumweek echt helemaal af op zondag 14 april met een Golden Hour in het Tropenmuseum in Amsterdam. 

Voor hen die nooit in een museum komen: Gouden pronkstuk 

Om mensen die zelden of nooit in musea komen toch te bereiken, tonen we ook deze editie een ‘Gouden Pronkstuk’. Op deze manier proberen we publiek en pers met een schitterende gouden replica in de publieke ruimte te confronteren en te verrassen met museale collecties bij hen in de buurt. Dit jaar is het astronautenpak uit Space Expo het Gouden Pronkstuk.

Voor scholieren in het voortgezet onderwijs: pop-up musea

Scholieren uit het voortgezet onderwijs die hun eigen tentoonstelling mogen samenstellen? Tijdens de Nationale Museumweek kan dat in pop-up musea door het hele land. Dit jaar zijn drie ‘gouden pop-up musea’ onderdeel van de hoofdprogrammering maar we verwachten in zo veel mogelijk provincies één pop-up museum te mogen openen. Zo brengen we #OnsEchteGoud ook voor deze doelgroep “dichterbij dan je denkt”! 

Voor de trouwe fans: MuseumkaartMatch-activiteiten

Speciaal voor kaarthouders werd MuseumkaartMatch.nl in 2017 gelanceerd. Waar kaarthouders, op basis van museale voorkeur, hun ideale gezelschap voor een museumbezoek kunnen vinden. Sinds de introductie worden er maandelijks zo’n 2.000 oproepen geplaatst om samen een tentoonstelling of museum te bezoeken. Daarop komt een veelvoud aan enthousiaste reacties. Het toont de groeiende behoefte om samen musea te bezoeken. Daarom zijn er tijdens de Nationale Museumweek verschillende MuseumkaartMatch-activiteiten in het weekend. Op vrijdagavond, zaterdagmiddag of zondagochtend. Op verzoek van de musea bieden we meer mogelijkheden, ook tijdens de reguliere openingstijden. 

Voor de jongste generatie: Museumkids

Een sterkere binding met museale collecties begint steeds bij de jongste generatie. Tijdens de Nationale Museumweek 2019 brengen de 70 Kidsproof musea een speciale Tikkit-Talk in samenwerking met één of meer Museuminspecteurs. Deze Museuminspecteurs (kinderen t/m 12 jaar) bepalen welke musea zij het meest geschikt vinden voor kinderen: die musea mogen zich een jaar lang Kidsproof noemen. Museuminspecteurs en Kidsproof musea vertellen samen een verhaal over hét pronkstuk van het betreffende museum.

Voor millennials: Golden Hours in het weekend

In Nederland zijn er op dit moment ruim 4 miljoen millennials; zij zijn geboren tussen 1980 en 2000. Uit onderzoek weten we dat zij musea een warm hart toedragen maar dat zij voor een bezoek iets extra’s wensen. Daarom organiseren we dit jaar twee “Golden Hours”, op zaterdag in Museum Het Valkhof in Nijmegen en op zondag in het Tropenmuseum in Amsterdam. Met speciale inhoudelijke programma’s rond een optreden van bekende, aansprekende artiesten.  

Voor het publiek in de buurt: eigen activiteiten

Net als voorgaande jaren kunnen musea ook eigen activiteiten rond een pronkstuk onder de aandacht brengen op museumweek.nl Vorig jaar is door studenten van de Reinwardt Academie de Gouden Pub Quiz ontwikkeld die door sommige musea is overgenomen. Eind januari volgt een bericht hoe en wanneer je je kunt aanmelden en activiteiten kunt uploaden op de site.

Om iedereen te interesseren: landelijke en regionale mediacampagne

Elke inwoner van ons land - ongeacht culturele en maatschappelijke achtergrond, beperking in welke vorm dan ook of gender -interesseren voor onze museale collecties is de ambitie van de Nationale Museumweek 2019. De basis onder alle activiteiten tijdens de Museumweek leggen we met een landelijke campagne via verschillende kanalen (radio, TV, outdoor, print, online).Daarom gaan we weer samenwerken met verschillende printmedia, ook regionaal en plaatselijk. En komt er een opvallende social media video. Zo proberen we dagelijks #OnsEchteGoud trending topic te maken door intensieve social media-activering samen met de deelnemende musea.

Over de Nationale Museumweek

De Nationale Museumweek is een jaarlijks terugkerend evenement waarbij ruim 400 musea in het hele land, hun collecties op een niet te missen wijze in de schijnwerpers zetten. En zodoende ambassadeurs, fans én nieuw publiek uitnodigen om zich te laten verrassen, inspireren of confronteren met een enorm cultureel kapitaal dat van ons allemaal is: ons échte goud. Musea zullen tijdens deze week op geheel eigen wijze aansluiten bij het overkoepelende thema ‘Ontdek samen ons échte goud, dichterbij dan je denkt!’ Het beoogde resultaat is een sterkere binding van alle inwoners van ons land met de collectie Nederland. 

Meer info: www.nationalemuseumweek.nl

Over de Museumvereniging

De Nationale Museumweek is een initiatief van de Museumvereniging, de brancheorganisatie van ruim 400 musea in Nederland. Samen werken zij aan het versterken van het publiek belang van musea door een blijvende binding met museale collecties te stimuleren. De Museumvereniging is ook initiatiefnemer van het digitale platform Museumkids en de Museumkidsweek die jaarlijks plaatsvindt tijdens de herfstvakantie. Verder is de vereniging uitgever van de Museumkaart. In 2018 hebben bijna 1,4 miljoen kaarthouders 8,9 miljoen bezoeken gebracht waarvoor de musea circa 60 miljoen euro hebben ontvangen. Juist in onze snel veranderende samenleving vertellen musea verhalen die we niet mogen vergeten. Met hun collecties verrassen en verrijken musea bezoekers, gemeenschappen en de maatschappij als geheel. Want alleen samen vertellen musea het hele verhaal.

Dossiers 
Museumweek

Reacties