U bent hier

WIE IS WIE: Bernard Ellenbroek

In de rubriek WIE IS WIE maken we maandelijks via een mini-interview kennis met een held of stille kracht uit de museumwereld, in een gevarieerd museumveld vertellen we alleen samen het verhaal en zo kunnen we gezamenlijk het publiek belang van musea verder versterken. 

Deze maand maken we kennis met Bernard Ellenbroek. 

Wat doe je bij welk museum en hoe lang al en wat heeft je daarin het meest verwonderd?
'Ik werk nu sinds 1 april bij Gemeentemuseum Weert als kwartiermaker. Het museum is op dit moment gesloten, maar achter de schermen bereiden we ons voor op een nieuwe toekomst; het gebouw, een rijksmonument, wordt gerenoveerd, gerestaureerd en heringericht naar een ontwerp van Maurice Mentjens. Tegelijkertijd werken we aan de collectieregistratie en aan het ontwikkelen van een nieuwe inhoudelijke visie voor het museum.  

In de korte tijd dat ik hier werk ben ik onder de indruk van de inzet van het kleine museumteam en de vele vrijwilligers. Sinds het vaststellen van de museumvisie in 2017 door de gemeenteraad, is er door mijn voorgangster en het team al veel voor elkaar gebokst.

Zowel voor het gebouw als voor de inhoudelijke visie geldt dat we werken aan een toekomstbestendig museum op een prachtige locatie, midden in het historische centrum van Weert.'

Wat is je favoriete museum-/pronkstuk en waarom?
'
De collectie omvat ruim 13.000 objecten, dus het is moeilijk om na zo korte tijd al een object te kiezen. ‘Love at first sight’ was de unieke oudste kerststal van West-Europa, uit het begin van de 16e eeuw. Het is in zijn aandoenlijke eenvoud een icoon dat iedereen meteen herkent. Het stuk staat voor alles wat we met het museum willen in de toekomst. Het is van zichzelf door de eenvoudige schoonheid al een prachtig collectiestuk wat een museumbezoek meer dan waard maakt. Maar behalve dat, verbeeldt het ook het kerstverhaal dat we als één van de vele verhalen die in de collectie verborgen zitten opnieuw willen vertellen. Verder is het stuk deel van het ‘verhaal van Weert’. De stal behoort namelijk tot de collectie uit het klooster van de minderbroeders franciscanen dat eeuwenlang in Weert was gevestigd.

Oudste kerststal van West-Europa, begin van de 16e eeuw

Dat is precies wat we met het nieuwe museum voor ogen hebben: we willen de bezoeker kennis laten maken met prachtige stukken én met de (volks)verhalen die ze representeren én met de geschiedenis van Weert. Het mooie van dit werk vind ik dan ook dat het een toegankelijke wegbereider is om aan een heel breed publiek een verhaal te vertellen dat verder gaat dan het gekende kerstverhaal.'

Wat is de uitdaging voor komend jaar?
'We gaan ons als museumteam samen met het bouwteam van de gemeente voorbereiden op een nieuwe toekomst in een verbouwd pand dat helemaal voldoet aan de eisen die je tegenwoordig aan een museum mag stellen. De tekeningen voor de verbouwing zijn zo goed als klaar, en ondertussen werken we aan de nieuwe inhoudelijke visie. We zien het vernieuwde museumgebouw als één van de middelen om alle verhalen die in de collectie zitten toegankelijk te maken, maar we kijken ook uitdrukkelijk naar andere kanalen, zoals via samenwerking met het onderwijs en andere partners in de stad en natuurlijk met online presentaties. Genoeg te doen dus de komende tijd! De uitnodiging volgt nog, maar medio 2021 is iedereen van harte welkom in ons nieuwe gebouw.'

/CV\
Bernard Ellenbroek

2019-heden
Kwartiermaker,
Gemeentemuseum Weert
2015-2018
Waarnemend directeur,
Museum Van Bommel Van Dam Venlo
2009-2015
Senior Beleidsadviseur Cultuur,
Gemeente Venlo

Opleiding
1984-1988

HEAO Communicatie,
Fontys Hogescholen

Dossiers 
Wie is Wie

Reacties