U bent hier

Wie is wie? Jeroen Aalbers - Museum More

In de rubriek 'Wie is wie' maken we maandelijks kennis met een held of stille kracht uit de museumwereld. In een sterk museumveld vertellen musea alleen samen het hele, steeds veranderende verhaal van de samenleving. 
Deze maand vertelt Jeroen Aalbers, online marketeer. bij Museum More over zijn kennismaking met de Museumsector

  • Wat doe je bij Museum MORE en hoe lang al en wat heeft je daarin het meest verwonderd?
    Nog niet zo lang eigenlijk, inmiddels net drie maanden maar zo voelt het zeker niet! Eerder heb ik ook al kort bij een museum gewerkt en toen viel mij op hoe gepassioneerd het team was over kunst. Een inspirerende omgeving om in te werken, vandaar dat ik na een paar jaar buiten de museumwereld toch weer bij een museum aan de slag wilde. Wat me vooral verwondert bij Museum MORE, is de veelzijdigheid van de collectie en de tentoonstellingen. Ik wist niet dat modern realisme zo breed was: het ene werk lijkt bijna abstract en de andere is zo fijn geschilderd! Ik werk als marketeer bij het museum en houdt me vooral met de online kant bezig.
  • Wat is je favoriete museum-/pronkstuk en waarom?
    Toen ik voor de eerste keer als gewone bezoeker in Museum MORE kwam, heb ik lang voor het schilderij ‘Het satijnen lint’ van Raoul Hynckes staan kijken. Het verbaasde mij hoe verbluffend precies hij de texturen van voorwerpen kon schilderen. Of het nou papier, een druif, een baksteen of een satijnen lint is: deze schilder weet ze prachtig af te beelden op doek.
  • Wat is de uitdaging voor komend jaar?
    Zeker bezoekers die niet regelmatig naar kunstmusea gaan, moeten bij de hand genomen worden als ze een museum bezoeken. Context bij de kunst is belangrijk als je ze een inspirerende, leuke en leerzame ervaring wilt geven. Anders kom je als kunstleek niet verder dan ‘een mooi schilderij’ en mis je het verhaal achter de kunst, waardoor je het museum niet snel opnieuw zult bezoeken. Tegenwoordig zijn er natuurlijk ontzettend veel tools die de publieksbeleving verbeteren, maar welke tools heeft onze 50+ doelgroep behoefte aan? En hoe gebruiken ze die tools? Volgend jaar is dat een interessant punt om verder in te duiken.
  • Evt. een best practise waar je aan meewerkte die je graag zou willen delen

Een moment waar ik naar uitkijk, is toch wel de Bob Ross tentoonstelling die we eind volgend jaar verwachten te tonen. We hebben al zoveel positieve reacties gekregen op social media, in de pers en vanuit de kunstwereld: dat moet wel dé klapper van 2020 gaan worden. Verder openen we in januari een grote overzichtstentoonstelling van Jan Beutener: daar kijk ik ook erg naar uit. Zijn schilderijen lijken met zo’n bijna humoristische ondertoon te zijn gemaakt! In zijn werk zie je ogenschijnlijk ‘gewone’ situaties, maar als je er langer naar kijkt, vallen je opeens de meest absurde details op. Veel moois dus in 2020!

Lees alle interviews op de overzichtspagina van de Wie is wie.
 
Afbeelding: Raoul Hynckes, Het satijnen lint, 1944, collectie Museum MORE, © Pictoright

Tags 
Nieuws
Dossiers 
Wie is Wie

Reacties