WIE IS WIE: Jorien Soepboer
Deze maand maken we kennis met Jorien Soepboer.
Wat doe je bij welk museum, hoe lang al en wat heeft je daar het meest verwonderd?
'Sinds 1 december 2018 werk ik als junior conservator bij Museum Gouda, dus net vier maanden. De collectie verwondert mij het meest, elke dag heel erg veel leer ik weer wat nieuws.'
Wat is je favoriete museum/pronkstuk en waarom?
'Dat is een lastige vraag, iedere eeuw heeft zijn eigen charme. Maar mijn hart ligt in de 19e eeuw, tijdens mijn studie Kunstgeschiedenis en mijn master Museumconservator heb ik mezelf gespecialiseerd in de beeldende kunst uit deze eeuw. Mijn keuze valt daarom op iets uit onze Arntzenius-collectie, een mooie verzameling met werk van de School van Barbizon en de Haagse School. Ik heb twee favoriete werken waar ik niet tussen kan kiezen:
- Van Felix Ziem (1821-1911) het Landschap met regenboog van voor 1855. Een landschap met donkere lucht waarin met slechts één penseelstreek de regenboog is weergegeven, eenvoudig en daardoor heel erg krachtig.
Felix Ziem, Landschap met regenboog - Van Charles-Francois Daubigny (1817-1878) de Zonsondergang uit circa 1875. Daubigny schilderde hier op meesterlijke wijze een impressie van een zonsondergang. Het is een tijdlooslandschap: dit is wat je nu ook kunt zien bij een zonsondergang.'

Beide pronkstukken zijn landschappen, is dat kunst die jou extra aanspreekt of is dat toeval?
'Nadat ik klaar was met de master Museumconservator heb ik vier maanden in een auto rondgereist door Nieuw-Zeeland. Daar was ik zo onder de indruk van de grootsheid van het landschap en de schoonheid van de natuur. Toen begreep ik pas echt de 19e eeuwse landschapsschilder: de wil om die schoonheid vast te leggen. Deze schilderijen van Ziem en Daubigny herinneren mij aan die reis. Zoals de zon onderging in Nieuw-Zeeland, de hele lucht als één groot kleurenspectrum en dat zie ik terug bij de zonsondergang van Daubigny. Het is een meesterlijke impressie van een ondergaande zon.'
Wat is jouw uitdaging voor komend jaar?
'Twee dingen, in juni opent hier de rondreizende tentoonstelling "Lage Landen" met landschapsschilderijen uit het Rijksmuseum. Dit is een samenwerking tussen de M5, vijf verschillende stadsmusea verspreid over Nederland. Voor mij is het de eerste tentoonstelling die ik hier in Gouda neerzet. De leuke uitdaging is om de selectie wat couleur locale mee te geven en de tentoonstelling te voegen naar ons eigen museum. Daarnaast zal ik mij de komende maanden bezighouden met het (her)schrijven van de zaalteksten in de vaste collectieopstelling. Het werd tijd om alle teksten door het hele museum in één keer aan te pakken, zodat er een mooi consistent verhaal van Museum Gouda verteld kan worden.'
Heb je een best practice waar je aan meewerkte die je graag zou willen delen?
'Ontzettend veel leerde ik van de eerste tentoonstelling die ik maakte tijdens mijn praktijkjaar bij het Van Gogh Museum. Toen was ik conservator van de tentoonstelling "Natuur in beeld. Fotografie ontmoet schilderkunst in de 19e eeuw" in De Mesdag Collectie in Den Haag, een tentoonstelling over landschapsschilderijen en de vroegste landschapsfotografie in Frankrijk en Nederland. Het was voor mij een grote les: het onderzoek naar het verhaal dat je wilt vertellen, de zoektocht naar de geschikte bruiklenen en het samenwerken met alle afdelingen binnen een grote organisatie. Hier merkte ik echt hoe leuk het is om conservator te zijn; je doet onderzoek naar de collectie, zoekt naar mogelijke aankopen, maakt tentoonstellingen. Die diversiteit aan taken in combinatie met een creatief aspect maakt het vak ontzettend leuk!'.
/CV\
Jorien Soepboer
2018-heden
Junior Conservator,
Museum Gouda
2016-2018
Penningmeester en redacteur,
Simulacrum
2015-2016
Conservator in opleiding
Van Gogh Museum
Opleiding
2014-2017
Master Museumconservator,
Universiteit van Amsterdam
2010-2014
Bachelor Kunstgeschiedenis,
Universiteit van Amsterdam
Reacties