U bent hier

Wie is wie: Kelly Schenk

In de rubriek WIE IS WIE maken we maandelijks via een mini-interview kennis met een held of stille kracht uit de museumwereld. In een gevarieerd museumveld vertellen we alleen samen het verhaal en zo kunnen we gezamenlijk het publiek belang van musea verder versterken. 

Deze maand maken we kennis met Kelly Schenk. 

Wat doe je bij welk museum en hoe lang al en wat heeft je daarin het meest verwonderd?
Sinds 2013 werk ik bij het Rijksmuseum, waarvan de laatste drie jaar als Press Officer. Wat mij het meest heeft verwonderd, is dat geen dag hetzelfde is en dat je nooit weet wat de dag je gaat brengen. 

Wat is je favoriete museum-/pronkstuk en waarom?
Voordat je een persbericht schrijft, ga je in gesprek met de conservator, restaurator, schenker of een andere expert. Door hun verhaal en hun passie komt het onderwerp tot leven. Hierdoor heb ik nooit een favoriet object maar wisselt het steeds.

  • Arita Porselein
    In 2016 reisde ik voor het Rijksmuseum af naar Milaan. Samen met Scholten & Baijings vierden we het 400-jarig jubileum van Arita porselein. Onder leiding van Scholten & Baijings werkten zestien pottenbakkers samen met hedendaagse designers. Hun collecties werden als Arita 1616 gepresenteerd tijden Salone del Mobile en een week later getoond in het Rijksmuseum. 

De maanden voorafgaand aan Salone, kwam ik meer te weten over het maakproces van Arita Porselein, de eeuwenoude tradities en de verschillen tussen pottenbakkers. Dit maakte me zo verschrikkelijk nieuwsgierig naar het plaatsje Arita, dat ik een jaar later samen met mijn man naar dit plaatsje ben afgereisd. Nog steeds denk ik vaak terug aan die plek. Het dorp ligt in de heuvels in het zuiden van Japan. Zelfs de grond is getuige van het rijke verleden. Overal kom je scherven tegen. Da’s geluk toch?

  • Untitled van Louise Bourgeois
    Bij de installatie van de beelden van Louise Bourgeois in de Rijksmuseumtuinen was Jerry Gorovoy aanwezig, de voormalig assistent van Bourgeois en directeur van de stichting die haar nalatenschap beheert. Hij vertelde over hoe de twee aluminium spiralen Untitled tot stand waren gekomen. Louise Bourgeois heeft de beelden gemaakt voor een dorp in Frankrijk. In een park onder een boom trouwden veel mensen. De twee spiralen symboliseren de man en de vrouw. Nu stralen die spiralen in de Vleugelnootboom en elke dag loop ik er met een glimlach langs. 

Wat is de uitdaging voor komend jaar?
Er zijn zoveel mooie verhalen te vertellen, niet alleen via media maar ook via social media en de website. Binnen het Rijksmuseum hebben we een redactie opgezet waar we op zoek zijn naar die verhalen. Sommige collega’s zijn met bijzonder mooie projecten bezig. Ik kijk er naar uit hen te volgen. Zo is een Japanse collega begonnen aan de restauratie van een lakkist. Dit is een proces van een jaar. De laatste keer dat ik bij hem ging kijken, was hij de lakkist aan het schoonmaken. Per dag maakt hij ongeveer 10 cm2 schoon. Door het schoonmaken worden de details beter zichtbaar. 

Er zijn zoveel verhalen, de verhalen die het verdienen om verteld te worden, dat het moeilijk wordt om keuzes te maken.

Evt. een best practice waar je aan meewerkte die je graag zou willen delen.
Voor de communicatie wordt (bewegend) beeld steeds belangrijker. Bij je bericht is een goede foto of video essentieel. Voorafgaand aan een persbijeenkomst of fotoshoot denken we daarom samen met de fotograaf de foto’s uit.

/CV\

RIJKSMUSEUM
Press Officer 2016-heden
Verantwoordelijkheden: Communicatie van tentoonstellingen, aanwinsten,
onderzoek en programa, relatiebeheer instagrammers, creators en
mediacontacten, organiseren van persreizen, intern advies communicatie,
produceren social media content

Assistent C&M 2014-16
Traineeship Communicatie & Marketing
Verantwoordelijkheden: beheer Instagram account, organiseren van events,
cursussen en reizen, schrijven en opmaken van nieuwsbrieven, organisatie
van fotografie, ondersteunen marketingcampagnes, DTP werkzaamheden
en presentaties voorbereiden

Dossiers 
Wie is Wie

Reacties