U bent hier

Wie is wie: Yoeri Meessen

In de rubriek WIE IS WIE maken we maandelijks via een mini-interview kennis met een held of stille kracht uit de museumwereld. In een gevarieerd museumveld vertellen we alleen samen het verhaal en zo kunnen we gezamenlijk het publiek belang van musea verder versterken. 

Deze maand maken we kennis met Yoeri Meessen.

Wat doe je bij welk museum en hoe lang al en wat heeft je daarin het meest verwonderd? 
Ik ben begin juli begonnen als hoofd educatie en publieksbegeleiding bij Museum Boijmans Van Beuningen. Dit is een bijzondere periode om te beginnen bij het museum omdat we in-transit zijn. Het museum is gesloten voor een grootschalige renovatie maar de collectie blijft gewoon te zien, onder meer in het buitenland, bij de buren in de stad en in de klas. Het is inspirerend om te zien hoe de hele organisatie zich inzet om ervoor te zorgen dat geen enkel kind in Rotterdam op hoeft te groeien zonder stukken te zien uit de Boijmans collectie. Met ‘Boijmans in de Klas’ kunnen scholen voor het eerst Boijmans-kunstwerken en museumdocenten ‘bestellen’ op locatie. Het is voor scholieren in Rotterdam echt bijzonder om mee te maken hoe echte kunst door art handlers de klas wordt binnengebracht.

Wat is je favoriete museumstuk en waarom?
Museum Boijmans Van Beuningen heeft een internationaal gerenommeerde collectie op gebied van surrealisme. Onlangs is daar het schilderij 'Again the Gemini are in the Orchard' (1947) van surrealistische kunstenaar Leonora Carrington aan toegevoegd. Dit werk reken ik direct tot mijn favorieten. Allereerst omdat het werk van Carrington aantoont hoe belangrijk de bijdrage van vrouwen aan het internationale surrealisme is geweest. Ik vindt het belangrijk dat musea actief naar kunstenaars en onderwerpen zoeken die in het verleden over het hoofd zijn gezien en museale aandacht en erkenning verdienen. Daarnaast ben ik fan van het werk omdat het ons laat zien dat er veel meer werelden denkbaar zijn dan deze, en dat veel ervan heel dichtbij zijn, al zijn ze ook ver van hier.

 Leonora Carrington. Again the Gemini are in the Orchard (1947)

Wat is de uitdaging voor komend jaar?
We bouwen op dit moment aan het Depot Boijmans Van Beuningen. Dit is het eerste depot ter wereld dat toegang biedt tot een complete collectie. De dynamiek van het depot is een andere dan die van het museum: hier worden geen tentoonstellingen gemaakt, maar kun je – zelfstandig of met een gids – grasduinen tussen 151.000 kunstobjecten. Ook kun je meekijken met bijvoorbeeld conservering en restauratie. Educatie en publieksinformatie spelen een belangrijke rol bij het toegankelijk maken van het Depot. We werken aan rondleidingen, aan wayfinding en aan een digitale strategie. Met online en offline middelen willen we verbindingen leggen tussen heden en verleden, tussen kunst en de publiek en tussen collectie en de stad.

Tags 
Educatie
Dossiers 
Wie is Wie

Reacties