U bent hier

Zo maak je een bezoek aan jouw museum een onvergetelijke beleving – ook tijdens corona

Musea zijn buitengewoon creatief, innovatief en veerkrachtig: niet alleen tijdens de verplichte tijdelijke sluiting maar ook sinds de behoedzame heropening vanaf 1 juni 2020. Bijvoorbeeld door inspirerende coronaproof-activiteiten te organiseren, die een meer divers publiek én/of extra inkomsten kunnen opleveren. Musea versterken zo hun draagvlak onder een groot en divers publiek en vertellen zo samen het hele, actuele verhaal van onze veranderende samenleving. Ter inspiratie zetten we een paar mooie voorbeelden van collega-musea voor je op een rij.

Veel musea bieden hun bezoekers sinds de heropening een extra coronaproof-ervaring. Enerzijds ter compensatie van activiteiten die door de coronamaatregelen (beschreven in het protocol van heropening) niet kunnen plaatsvinden en anderzijds om (nieuw) publiek te trekken - nu de publieksinkomsten harder nodig zijn dan ooit. Dat er meer mogelijk is dan je in eerste instantie denkt - zowel gratis als tegen betaling en zonder grote inspanningen of investeringen - laten onderstaande voorbeelden zien.

Speciale rondleidingen
Door rondleidingen voor mensen uit één huishouden te organiseren of voor groepen die anderhalve meter afstand houden bied je een heel andere ervaring, daarbij biedt het kansen voor herhaalbezoek.
Mooie voorbeelden van onze leden:
Rijksmuseum van Oudheden en het Groninger Museum organiseren deze zomer privé-familierondleidingen met een museumgids;
In het Stedelijk Museum Schiedam kunnen bezoekers tegen gereduceerd tarief een tandemrondleiding boeken voor twee personen;
In het Westfries Museum kun je elke donderdag op een-op-een blind date met een kunstwerk.

Extra activiteiten
Buiten het ‘gewone’ museumbezoek extra activiteiten aanbieden, biedt een kans op herhaalbezoek én op extra inkomsten.
Mooie voorbeelden van onze leden:
In het Tropenmuseum kunnen bezoekers tegen betaling hun eigen mondkapje maken;
Het
Zaans Museum verkoopt schetsboekjes waarmee kinderen bloemen in  hun eigen tuin kunnen schetsen;
Het
Rijksmuseum organiseert tegen betaling tekenworkshops in de tuin;

Het MuZEEum en Museum Veere bieden gratis speurtochten voor kinderen aan;
In het Nationaal Gevangenismuseum kunnen kinderen vanaf 9 jaar een speurtocht met een smartphone doen.

Verkoop
Stimuleer de verkoop in het museumcafé en/of de museumwinkel door middel van speciale arrangementen of aanbiedingen.
Mooie voorbeelden van onze leden:
Het
Afrika Museum en het Centraal Museum verkopen picknickmanden, waarmee je in het museumpark op gepaste afstand kunt picknicken;

In het Muiderslot kun je overnachten in de kasteeltuin. Compleet met avondtour en ’s morgens een heerlijk ontbijtje.

Museumkaarthouders
Kaarthouders zijn de musea trouw, dat zien wij niet alleen elk jaar terug in de Museumcijfers, ook sinds de heropening weten met name Museumkaarthouders de musea weer goed te vinden. Juist omdat zij zo loyaal zijn, zouden speciale privé-rondleidingen, extra voorstellingen, presentaties of workshops tegen een gereduceerd tarief weleens heel goed ontvangen kunnen worden. Naast activiteiten voor álle bezoekers is het ook mogelijk om speciale acties voor Museumkaarthouders te initiëren. Neem voor de verschillende mogelijkheden contact op met Zita de Wijs (ZdeWijs@museumvereniging.nl) of Koen van Veen (KvanVeen@museumvereniging.nl) van de Museumvereniging.

Museumtips
Op onze nieuwe website museum.nl kun je als museum zélf de informatie over jouw museum actueel houden – ook in het Engels en straks ook in het Duits. Ook is het mogelijk om onder /Museumkaart\ exclusieve aanbiedingen voor Museumkaarthouders te plaatsen, die wij vervolgens zullen delen in de nieuwsbrief Museumtips en via onze social media-kanalen.

Inspiratie
Heeft jullie museum ook een speciaal coronaproof-initiatief ontwikkeld? Laat het ons weten via website@museumvereniging.nl. Zo inspireren we elkaar!

Dossiers 
Corona nieuws

Reacties