U bent hier

'Inclusief perspectief' Aan de slag met inclusie in archieven

15
mrt
vrijdag 15 maart 2019 - 09:30 tot 17:30 | Nationaal Archief - Den Haag
Toevoegen aan persoonlijke kalender

Studiedag - Kennisplatform Educatie & Presentatie

‘Inclusief perspectief’
Aan de slag met inclusie in archieven


Vrijdag 15 maart 2019 – Nationaal Archief – Den Haag
9.30 - 17.30 uur


Wat

De culturele sector wil inclusiever en diverser worden. Daarin kan de archiefsector niet achterblijven. Maar wat betekent inclusie eigenlijk? Waar begin je? Wat verandert er? Hoe zorgen we met elkaar voor meer inclusiviteit en diversiteit in publieksbereik en educatie- en presentatieprojecten binnen de archiefsector? Tijdens deze studiedag belichten experts diverse aspecten van inclusie en gaan de deelnemers actief met dit thema aan de slag.

Programma

09.30-10.00 uur Ontvangst
10.00-10.15 uur Welkom door dagvoorzitter Vincent Robijn
10.15-11.00 uur Keynote door Andrew Payne (Engels)
11.00-12.00 uur Workshopronde 1
12.00-12.15 uur Pauze
12.15-13.15 uur Workshopronde 2
13.15-14.15 uur Lunch
14.15-15.00 uur Keynote door Hester Dibbits
15.00-16.00 uur Workshopronde 3
16.00-16.30 uur Plenaire afsluiting
16.30-17.30 uur Netwerkborrel

Keynotes

  • ‘Who Killed the Archives? An Open and Shut Case…’
    Andrew Payne, Head of Education & Outreach (The National Archives of the UK)

    Archives need to be used to be useful; so locking documents in glass cases should be the last thing we do if we want to engage new audiences. If we want to inspire people to come into the archives we need to reach out and think differently about who they are. We need to reorganise ourselves and rethink our collections to discover new perspectives and new insights in the histories that they tell and the people who are reflected in them. We need to make archives for everyone. In this keynote, Andrew Payne, will discuss the successes, challenges and yet-to-be-realised ambitions of 'Archives Inspire', the current strategic plan. He will reflect of how the archives has become customer focused in developing a new programme of public engagement; and how they have gone beyond to reach out and inspire new creative responses from young people, elderly residents in care, excluded communities and refugee groups.

  • ‘Inclusie door ruzie: emotienetwerken in het archief’
    Hester Dibbits, bijzonder hoogleraar Historische Cultuur en Educatie (Erasmus Universiteit Rotterdam)

    Strevend naar inclusiviteit en diversiteit in de culturele sector wordt vaak ingezet op doelgroepenbeleid. Er worden programma’s ontwikkeld voor specifieke groepen. Zo’n benadering kan goed uitwerken. Maar het kan ook verfrissend zijn om het denken in doelgroepen los te laten en in de programmering emotienetwerken rond concrete objecten van erfgoed een centrale plek te geven. Het gaat om grillige constellaties van individuen met hun vaak schurende belangen en emoties. In mijn voordracht zal ik ingaan op het belang van emotienetwerken voor een meer inclusieve samenleving en stilstaan bij de theoretische, praktische en ethische vragen die een dergelijke benadering met zich meebrengt.

Workshops

In de verschillende workshops gaan we met elkaar aan de slag met experts op het gebied van inclusiviteit en diversiteit. Bij aankomst kun je aangeven welke workshops je gedurende de dag wilt volgen. Vol = Vol.

Workshopronde 1 (11.00 - 12.00 uur)
A Students, Sources and Six Degrees of Separation - Andrew Payne
C Storytelling – Een andere kijk op de geschiedenis - Raymond den Boestert
D Woorden Doen Ertoe - Robin Lelijveld en Richard Kofi
F Wie ben ik, wie was jij? Ellen Loozen | Medewerkers afdeling educatie Nationaal

Archief Workshopronde 2 (12.15 - 13.15 uur)
A Students, Sources and Six Degrees of Separation - Andrew Payne
C Storytelling – Een andere kijk op de geschiedenis - Raymond den Boestert
E Een veranderkundig perspectief op werken aan diversiteit en inclusie - Joan Tol
F Wie ben ik, wie was jij? Medewerkers afdeling educatie Nationaal Archief

Workshopronde 3 (15.00 - 16.00 uur)
B Emotienetwerken - Hester Dibbits
D Woorden Doen Ertoe - Robin Lelijveld en Richard Kofi
E Een veranderkundig perspectief op werken aan diversiteit en inclusie - Joan Tol
F Wie ben ik, wie was jij? Medewerkers afdeling educatie Nationaal Archief

Toelichting op de workshops

A. Changing students' perspectives through Six Degrees of Separation
Andrew Payne, Head of Education and Outreach

How can we get students to use documents constructively to create new insights into challenging established historical narratives? Andrew Payne of The National Archives of the United Kingdom will share a new technique for developing authentic skills in research and historical writing in students of all ages. Using documents relating to the Transatlantic Slave Trade he will show how students can gain a deeper appreciation of controversial and sensitive history through their own development of a changing narrative. Be prepared for a hands-on experience!

B. Emotienetwerken
Hester Dibbits, bijzonder hoogleraar Historische Cultuur en Educatie
Emotienetwerken is een nieuw perspectief op erfgoed-maken en een alternatief voor gemeenschaps-denken in erfgoedwerk. Dat geeft de betrokken ‘community’ dan wel energie, maar sluit anderen uit. Daarom richt emotienetwerken zich op grilliger constellaties. Op netwerken van mensen die allemaal een emotie hebben over een erfgoeditem – maar niet allemaal dezelfde. Want erfgoed is strijd; schuurt. Niet alleen in het nu. Maar ook in historisch perspectief. In deze workshop verkennen we uiteenlopende emoties als significantie van erfgoed. Aan de hand van concrete archiefstukken onderzoeken we of erfgoed-maken in het emotienetwerk van deze workshop inzicht in elkaars posities versterkt of posities ten opzichte van het item verandert. Met de gevonden resultaten maken we een single-object exhibition.

C. Storytelling – Een andere kijk op de geschiedenis
Raymond den Boestert, directeur, docent en vertelcoach Vertelacademie

Archieven zitten vol verhalen. Hoe kun je met deze verhalen werken binnen het thema inclusie? In de workshop ga je aan de hand van een archiefstuk over een bepaalde gebeurtenis aan de slag met verschillende perspectieven van een verhaal bij hetzelfde archiefstuk.

D. Woorden Doen Ertoe
Robin Lelijveld en Richard Kofi, tentoonstellingsmakers Heden van het Slavernijverleden en auteurs van de publicatie Woorden Doen Ertoe, Nationaal Museum van Wereldculturen
Een workshop over het belang van woordgebruik en waarom inclusiviteit belangrijk is, wat het betekent om te ‘dekoloniseren’ en hoe het Nationaal Museum van Wereldculturen omgaat met taal en perspectief. Aan de hand van de ervaringen van de deelnemers gaan we in gesprek over inclusief en exclusief taalgebruik in de archiefsector.

E. Een veranderkundig perspectief op werken aan diversiteit en inclusie
Joan Tol, Project Manager bij Federatie Cultuur
De Federatie Cultuur zet zich in om een sterke en toekomstbestendige culturele- en creatieve sector te realiseren. Een sector die de samenleving representeert. Met het meerjarig Actieplan Cultuur & Creatief Inclusief wil de Federatie dit bereiken. De praktijk is echter weerbarstig en complex. Praten over dit thema levert vaak discussie, ongemak, kramp en frustratie op. Dat blijkt ook uit praktijkvoorbeelden; goedbedoelde initiatieven stranden soms voortijdig. Meer diversiteit en inclusie = veranderkunde. Verandering van mindset en gedrag. Vanuit een simpel veranderkundig perspectief analyseer je de situatie en leer je aan de hand van een verandermodel om je strategie te bepalen en stappen te zetten om tot een succesvolle verandering te komen.

F. Wie ben ik, wie was jij?
Medewerkers afdeling educatie Nationaal Archief
Maak kennis met de vernieuwende semipermanente tentoonstelling voor scholen Wie ben ik, wie was jij? Aan de hand van een historisch persoon ontdek je dat gelijke behandeling en gelijke rechten niet vanzelfsprekend zijn. Wat doe je als je als kind wordt weggegeven en opgroeit in een ver land? Wat als je wilt studeren, maar je mag niet omdat je vrouw bent? Heb je iets te kiezen als je in slavernij wordt geboren? Ontdek de actieve en verrassende manier van archieven presenteren, waarbij je met tablet en zaklantaarn de keuzemogelijkheden van historische personen ontdekt.

Voor wie?

Deze studiedag is voor educatiemedewerkers, tentoonstellingsmakers, publieksbegeleiders, communicatiemedewerkers, programmeurs, afdelingshoofden en andere geïnteresseerden. Kortom: iedereen binnen de erfgoedsector en specifiek de archiefsector die wil komen, is van harte welkom! Stuur deze uitnodiging vooral door naar collega’s die mogelijk interesse hebben.

Aanmelden

Aanmelden voor deze (gratis) bijeenkomst vóór 10 maart 2019 kan via  educatie@nationaalarchief.nl. Eventuele dieetwensen (behalve vegetarisch) graag vermelden bij aanmelding. Het aantal plaatsen is beperkt en vol=vol!
Als je maar een deel van de dag aanwezig kunt zijn, laat het ons dan weten in verband met de catering. Het volledige programma is ook te vinden op Kennisplatform Educatie & Presentatie op Kia Pleio.

Adres

Nationaal Archief: Prins Willem-Alexanderhof 20, 2595 BE Den Haag (tel. 070 – 3315400). Het Nationaal Archief vind je naast Den Haag CS, uitgang Anna van Buerenplein.

Reacties