U bent hier

Marketinganalyse: het Grootste Museum van Nederland

20
jun
woensdag 20 juni 2018 - 14:00 tot 17:00 | Museum Catharijneconvent en Domkerk, Utrecht
Toevoegen aan persoonlijke kalender

In 2018 belichten we de totstandkoming van het Grootste Museum van Nederland, een initiatief van Museum Catharijneconvent in samenwerking met 13 kerken en synagogen door heel Nederland. Een zeer succesvolle campagne zorgde ervoor dat in het eerste half jaar zo’n 100.000 bezoekers meer dit Nederlandse erfgoed bezochtten. Het project wordt deze zomer uitgebreid met drie nieuwe locaties. 


De Nederlandse kerken bevatten een unieke verzameling kunstschatten. Waarom lopen veel Nederlanders in eigen land de kerkdeuren dan toch voorbij, terwijl ze op vakantie in het buitenland wél bij ieder kerkje naar binnen gaan? Hoe kunnen we de drempel om in Nederland bij een kerk naar binnen te gaan verlagen voor niet-reguliere kerkgangers die wel geïnteresseerd zijn in de rijke historie? Met deze vraag is Museum Catharijneconvent het project gestart. Het resultaat? Dertien iconische kerken en synagogen werden in de zomer van 2017 verenigd in een virtueel museum: het Grootste Museum van Nederland’. 

Hoe ontwikkel je een totaalpakket aan middelen om een relevante museumervaring te creëren? De marketeer en projectleider van het project vertelt hoe marketing, techniek en inhoud van begin tot eind samen gingen om dit project tot een succes te maken. Verteld wordt tegen welke uitdagingen je aanloopt in de samenwerking met dertien locaties en hoe je maatwerk kunt leveren, maar toch een eenheid binnen het project kunt creëren. Daarnaast wordt ingegaan op de campagne en de aandacht die het project kreeg in de pers. Voorafgaande is er gelegenheid om zelf de audiotour in de Domkerk, een van de deelnemende locaties, te ontdekken. De Domkerk bevindt zich op 5 minuten lopen van Museum Catharijneconvent. 

Audiotour in Domkerk. 
Ervaar zelf de nieuwe audiotour van de Domkerk. Ontdek meer over de technieken die in het Grootste Museum van Nederland zijn gebruikt en hoor voor welke (technische) uitdagingen de medewerkers stonden. 

Boukje Schaap, projectleider en marketeer bij Museum Catharijneconvent neemt de toehoorder mee van costumerjourney tot het uiteindelijke totaalproduct en de lancering van het project en vertelt hoe bijzonder het was om dit project vanuit marketing en communicatie te leiden. 

Programma
14.00 uur: Start in Domkerk met audiotour Grootste Museum  
14.30 uur: Lopen naar Museum Catharijneconvent (auditorium)
14.45 uur: Welkomstwoord en inleiding door  Douwe Wigersma, Hoofd Marketing en Communicatie van Museum Catharijneconvent
15.00 uur: Boukje Schaap vertelt over de totstandkoming van het Grootste Museum 
15.45 uur: Vragen en discussie 
16.15 uur: Afsluitende borrel en netwerken 
17.00 uur: Einde programma

Adres
Domkerk 
Achter de Dom 1 
3512 JN Utrecht 

Museum Catharijneconvent 
Lange Nieuwstraat 38
3512 PH Utrecht 

Deelnamekosten en aanmelding
Gratis entree, inclusief koffie/thee en borrel.
 

Tags 
Agenda

Reacties