U bent hier

Save the date Conferentie: Verwonderpaspoort

25
sep
dinsdag 25 september 2018 - 13:30 tot 17:30 | Rijksmuseum Boerhaave, Leiden
Toevoegen aan persoonlijke kalender

Het Verwonderpaspoort is een project van Leidse musea en (onderwijs)instanties met als doel om natuur, wetenschap, technologie en duurzaamheid toegankelijk te maken voor kinderen. Het Verwonderpaspoort bevordert onderzoekend leren en stimuleert kinderen nieuwsgierig te zijn.
 

Daadwerkelijk ervaren wordt in dit project gekoppeld aan een virtuele wereld. In de digitale Verwonderwereld kunnen kinderen online eilanden vrijspelen door activiteiten te volgen bij de deelnemende instellingen. Hoe meer activiteiten een kind volgt, hoe meer eilanden in de Verwonderwereld bezocht worden en hoe meer een kind spelenderwijs leert over natuur, wetenschap, technologie en duurzaamheid. Dit kan onder schooltijd met de klas, maar ook buiten schooltijd met de familie. Onderzoekend leren, met echt materiaal, in echte omgevingen en het stimuleren van nieuwsgierigheid zijn in dit project belangrijke waarden.

In Leiden doen momenteel 37 van de 41 schoollocaties mee aan het Verwonderpaspoort en hebben meer dan 6000 van de 9000 leerlingen een Verwonderpaspoort.

Het Verwonderpaspoort won in november 2017 de Museumeducatie Prijs 2017. Het prijzengeld van 40.000 euro is bedoeld om het project verder uit te breiden in de regio.

www.verwonderpaspoort.nl

Inhoud conferentie
Tijdens deze conferentie georganiseerd door de sectie Publiek & Presentatie, willen we graag dieper ingaan op de bijzondere samenwerking tussen de partners en in discussie gaan over hoe elementen van het Verwonderpaspoort in te zetten zijn op andere locaties. Wat zijn de mogelijkheden en onmogelijkheden van een dergelijke intensieve samenwerking op andere plekken in Nederland, met wellicht ook andere thema’s, zoals cultuur, kunst en erfgoed?

De volgende onderwerpen komen aan bod:

  1. Wat is het Verwonderpaspoort?
  2. Wat houdt de samenwerking tussen de partners onderling en scholen in?
  3. Hoe is het project georganiseerd? Wat zijn de rollen, hoe is de beslisstructuur en hoe is de kwaliteitsbewaking georganiseerd?
  4. Welke consequenties heeft de samenwerking voor de organisatie?

Voor wie?
Educatoren van musea en andere educatieve instellingen.
Programma: volgt.

Deelnemende musea en (onderwijs)instanties in Leiden: Naturalis, Rijksmuseum Boerhaave, Technolab, Hogeschool Leiden, Hortus botanicus Leiden, Junior Science Lab, Sterrewacht Leiden, Wetenschapsknooppunt Leiden, Gemeente Leiden, Naar Buiten!, Vereniging Leidse Schooltuinen en het Bewaarde land.

Reacties