Webinar 8: Digitaliseren, kun je het leren?
Digitaliseren: we zijn er allemaal dagelijks in ons werk mee bezig. Welke kansen en mogelijkheden bieden goede digitalisering en wat zijn de mogelijke valkuilen? Laat je op maandag 1 november inspireren en informeren op het gebied van digitalisering in de slotaflevering van de eerste webinarreeks!
Digitale kanalen en middelen worden steeds intensiever ingezet. Of het nu gaat om het digitaliseren van je collectie, een groter en diverser publiek aan je museum verbinden of simpelweg contact met collega’s; als museum in een veranderende samenleving ontkom je er niet aan. Tijdens het webinar worden de laatste ontwikkelingen en ervaringen gedeeld op gebied van digitalisering. Dit doen we aan de hand van vier tafelgespreken.
Maatschappij
In het eerste gesprek zit Shannon van Muijden, Datamanager collectie bij Zuiderzeemuseum, aan tafel. Zij zal gaan vertellen over het vijfjarige project om de Zuiderzeecollecties gezamenlijk met 21 andere musea te digitaliseren. Daarbij komen allerlei (nieuwe) technieken en regels kijken waarover Annemarie Beunen, Senior Auteursrechtjurist bij de KB in Den Haag, meer kan vertellen. Zij neemt ons mee in het auteursrecht, de uitgangspunten van de Nationale Strategie Digitaal Erfgoed en welke manieren jouw museum daarop kan aanhaken.
Museumeducatie
De gedigitaliseerde maatschappij zorgt ervoor dat je rol als museum verandert. Marieke Hermans, Productmanager Onderwijs Online bij Beeld & Geluid, zal gaan vertellen hoe zij hun digitale materiaal inzetten voor educatiedoeleinden. Het museum bouwt aan een toekomstbestendig online educatief mediaportaal op basis van de unieke en uitgebreide collectie van het Nederlandse audiovisuele media-archief voor de leercontext van de 21e eeuw. Ze werken samen met andere musea, waaronder het Zaans Museum, om de collectie te kunnen koppelen aan lessen geschiedenis, maatschappijleer, natuur & techniek op scholen. Zo zal ook Imre Besanger, educator van het Zaans Museum bij Marieke aan tafel zitten. Hij zal onder andere vertellen over de samenwerking met Beeld en Geluid en zijn ervaringen met het online educatie aanbod voor het Zaans Museum.
Marketing & publiek
Veel musea hebben tijdens de coronaperiode meer dan tevoren hun digitale media moeten inzetten om hun publiek te bereiken. Wat hebben zij daarvan geleerd? En wat is blijvend als structureel (online) aanbod? Olga Coolen, directeur van het Philips museum in Eindhoven, vertelt over hun inzet van online rondleidingen tijdens de lockdown. Olga zal vertellen vanuit haar eigen ervaringen en in gesprek gaan met Lore Smit. Lore is online marketeer bij Universiteitsmuseum Utrecht. Dit museum is vanwege verbouwingen tot eind 2022 gesloten. Hoe blijven zij zichtbaar voor publiek?
Museumkaart
Digitalisering heeft ook impact op het gebruik, faciliteren en de bedrijfsvoering van de Museumkaart. Tijdens de coronaperiode zijn de Museumkaarthouders trouw gebleven aan de musea. Het aantal kaarthouders daalde met 60.000, maar zit nog steeds op ruim 1,3 miljoen. Maar wat brengt de toekomst? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de binding met de Museumkaarthouders blijvend is en welke mogelijkheden biedt digitalisering? Jan van Kooten, directeur a.i. Museumvereniging, gaat hierover in gesprek.
Onder de bezielende leiding van moderator Aldith Hunkar delen deze sprekers hun belangrijkste inzichten en tips.
De Museumvereniging wil graag een ieder die werkzaam is bij een van de ruim 400 musea een plek bieden waar je informatie en inspiratie kunt vinden. Het webinar is alleen toegankelijk voor medewerkers van bij de Museumvereniging aangesloten musea. Meld je even aan in het webformulier rechtsboven, zodat we je een link voor deelname kunnen sturen. Deze link is gekoppeld aan je zakelijk mailadres. Voor deelname vragen we een kleine bijdrage van €7,50. Aanmelden is mogelijk tot vrijdag 29 oktober 17:00 uur.
