U bent hier

Communicatie Strateeg Public Affairs

donderdag 19 september 2019 - 12:45

In deze snel veranderende tijden zijn musea misschien wel belangrijker dan ooit. Musea vertellen ons verhalen over wie we werkelijk zijn en waar we eigenlijk vandaan komen. Je kunt je er verwonderen, laten verrassen en verrijken. Het zijn plekken van ontmoeting, verbinding en bijzondere ervaringen: waar een leven lang leren tot leven komt. Want musea bewaren, onderzoeken en presenteren een enorm cultureel kapitaal dat van ons allemaal is.

Samen met ruim 400 musea versterkt de Museumvereniging, als brancheorganisatie, het publieke belang van die Nederlandse musea. Door een blijvende binding van álle inwoners van ons land met museale collecties te stimuleren. Daarvoor zijn een stevig draagvlak, een groot verdienvermogen en een hoge kwaliteit van de museumsector noodzakelijk.

De Museumvereniging is per direct op zoek naar
 

Communicatie Strateeg Public Affairs

bedreven in beleidsbeïnvloeding en strategische communicatie

32 – 36 uur per week

Wat ga je doen?
Als communicatie strateeg Public Affairs werk je aan Public Affairs en strategische communicatie van de Museumvereniging. Voor het Public Affairs deel van je rol ben je verantwoordelijk voor specifieke belangenbehartigingsdossiers. Je bepaalt het standpunt op deze dossiers, stelt doelen en voert de acties uit om deze doelen te behalen. Voor het strategische communicatie deel van je rol bepaal je hoe de visie en standpunten van de Museumvereniging het beste kunnen landen bij publiek, politiek en de eigen achterban. Je vertaalt de visie en standpunten naar overtuigende en toegankelijke boodschappen, bepaalt samen met collega’s de benodigde communicatiekanalen en zorgt met elkaar voor de praktische uitvoering van de gekozen koers. Dat doe je voor je eigen Public Affairs onderwerpen en voor de andere collega’s. Daarnaast bepaal je in overleg met de media en marketingmanager de kaders voor de marketingcommunicatie van o.a. de Museumkaart.

Met deze twee elementen heb je een brede strategische rol. Je werkveld is groot en afwisselend. Het ene moment voer je gesprekken met een woordvoerder Cultuur in de Tweede Kamer, het andere moment pols je een museumdirecteur om de inhoudelijke vraagstukken op een museaal dossier scherp te krijgen of bepaal je met collega’s de kernboodschap voor een nieuwe campagne. De komende jaren worden uitdagend, vanwege de voorbereidingen op de nieuwe cultuurperiode die ingaat in 2021, de Kamerverkiezingen in hetzelfde jaar en actuele uitdagingen variërend van collectiemobiliteit tot de arbeidsmarktagenda. Jouw focus ligt op verbinden en samenwerken, met de musea, met vertegenwoordigers van de politiek, media en andere belanghebbenden. Primair werk je nauw samen met de directeur, de beleidsmedewerker Public Affairs, de communicatieadviseur en de media en marketing manager.

Naar wie zijn wij op zoek?
Wij zoeken een collega die oog heeft voor maatschappelijke ontwikkelingen en complexe strategische vraagstukken, en weet hoe deze ontwikkelingen en vraagstukken vertaald moeten worden naar specifieke acties voor kunst, cultuur en erfgoed. Je hebt ervaring met issue-, stakeholder- en reputatiemanagement. Positionering, strategische (communicatie)plannen maken en uitvoeren kan je met een gerust hart aan jou overlaten. Je hebt kennis van en gevoel voor politiek-bestuurlijke verhoudingen. Door je ervaring heb je een stevig netwerk bij onder meer overheden, maatschappelijke organisaties en media. Je hebt bij voorkeur ervaring in de culturele sector.

Je bent een gedreven zelfstarter, die het leuk vindt ideeën te genereren, maar die ook zelf uitvoering geeft aan deze strategische (communicatie)plannen. Je hebt een heldere, zakelijke no-nonsense stijl en een overtuigende wijze van communiceren. Je hebt ervaring met (coachen in) woordvoering. Je bent een echte teambuilder met een samenwerkingsgerichte persoonlijkheid.
 

Functie-eisen:

  • Een relevante WO-opleiding.
  • Circa 10 jaar werkervaring op het gebied van public affairs, bij voorkeur in de culturele sector.
  • Uitstekende beheersing van de Nederlandse en Engelse taal, in woord en geschrift.

Wat bieden wij jou?

Werken voor musea verrijkt je leven. Wij bieden jou een veelzijdige functie waarbij je de kans krijgt om voor meer dan 400 musea het verschil kunt maken in strategie en communicatie. Samen met leuke collega’s in een informele en sfeervolle werkomgeving in Amsterdam Centrum. De Museumvereniging kent een 36-urige werkweek conform de Museum CAO.

  • Goede primaire arbeidsvoorwaarden met een salaris in schaal 13
  • Reiskostenvergoeding woon-werk (OV of €0,19 p/km) wanneer je buiten Amsterdam woont
  • 5 Museumkaarten voor jou en je eigen netwerk

Heb jij interesse?

Enthousiast geworden voor deze boeiende functie en herken je jezelf in het profiel en de functie-eisen? Stuur dan voor maandag 14 oktober je sollicitatie naar recruitment@museumvereniging.nl tav Margo Slot, HR. Wil je meer weten over de functie-inhoud mail naar Mirjam Moll, directeur Museumvereniging, MMoll@museumvereniging.nl.

Nadat deze vacature is vervuld, start de werving van een junior beleidsmedewerker Public Affairs. Aangezien je nauw met deze persoon zult samenwerken, zal je participeren in de wervingsprocedure.

Acquisitie wordt niet op prijs gesteld. Uiterlijk 30 dagen na afronding van deze procedure zullen vanuit privacy overwegingen alle gegevens van sollicitanten worden verwijderd

Reacties