U bent hier

Culturele sector aantrekkelijker voor nieuw publiek

dinsdag 5 februari 2019 - 11:46

In 2018 is het cultuurvertrouwen in Nederland licht gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Dit blijkt uit de Cultuurmonitor, een doorlopend onderzoek naar het consumentenvertrouwen in de culturele sector. Opvallend is dat vooral Nederlanders die voorheen nog weinig van cultuur gebruikmaakten, de komende 12 maanden van plan zijn om dit vaker te gaan doen én positiever over de culturele sector zijn gaan denken.

De redenen daarvoor zijn divers van aard. Zo wordt de diversiteit in het aanbod van bijvoorbeeld festivals en voorstellingen als reden genoemd. Ook trekken lokale initiatieven een breder publiek dan alleen de bestaande cultuurliefhebber. Tot slot staat museumbezoek met de museumkaart nog altijd hoog op de agenda.

Het gehele beeld is, volgens Marjolein de Boer van de Academie voor Cultuurmanagement, een goede barometer van de trends in de sector. Frequente bezoekers zijn het afgelopen jaar niet wezenlijk anders over cultuur gaan denken. “Culturele organisaties werken er hard aan om een breder publiek aan te spreken. Dat gebeurt niet alleen via marketing en social media, maar ook door kritisch te kijken naar de aantrekkelijkheid van het eigen aanbod”.

Over de Cultuurmonitor

De Cultuurmonitor is een initiatief van Hogeschool Utrecht, de Academie voor Cultuurmanagement en DirectResearch. De Cultuurmonitor meet de ontwikkeling van het consumentenvertrouwen in de culturele sector. Dit vertrouwen wordt opgebouwd uit vertrouwen in het klimaat voor cultuur, de bereidheid om zelf gebruik te maken van het cultuuraanbod en het imago van culturele instellingen. In 2018 zijn ruim 700 consumenten ondervraagd.

Over DirectResearch

DirectResearch is een marktonderzoeksbureau, gespecialiseerd in het leveren van klant- en consumenteninzichten door middel van het uitvoeren van hoogwaardige en representatieve onderzoeken. DirectResearch is gespecialiseerd in onderzoek op het gebied van Customer Experience, Communicatie & Merk en Nieuwe Producten en Diensten.

Over Academie voor Cultuurmanagement

De Academie voor Cultuurmanagement biedt opleidingen, coaching en consultancy – maar ook inspiratiesessies, denkdiners, personeelsbijeenkomsten en inspirerende sprekers – voor iedereen die in een culturele organisatie werkt: van medewerker tot manager en van vrijwilliger tot lid van de raad van toezicht. Ruim 300 organisaties en 985 medewerkers hebben al gebruikgemaakt van het aanbod van de Academie voor Cultuurmanagement.

Tags 
Nieuws

Reacties