U bent hier

Culturele sector start collectieve aanpak publieksdata

dinsdag 28 september 2021 - 12:02

Diverse onderzoeken hebben aangetoond dat culturele instellingen hun artistieke, economische en maatschappelijke impact kunnen vergroten door datagedreven te gaan (samen)werken.

Data vormen hét marketinginstrument van de toekomst, maar worden in de cultuursector nog niet overal ten volle benut. Reden genoeg voor een aantal belangrijke partijen in de culturele sector om de krachten te bundelen in de Taskforce Samenwerkingsverband Publieksdata om zo publieksinzicht, kennis en kunde over publieksdata in de sector te vergroten en samenwerking hierop te bevorderen.  

Door systematisch publieksdata te verzamelen kunnen culturele en creatieve instellingen en organisaties gerichte campagnes opzetten en het verdienvermogen en de maatschappelijke relevantie vergroten door beter op verschillende (nieuwe) doelgroepen in te spelen. Samenwerking met andere instellingen in de stad of regio levert nog meer bruikbare inzichten op. Maar hoe pak je dit AVG-proof aan? En hoe benut je de kansen uit data-analyses? “Met publieksdata heb je goud in handen, dat realiseert de sector zich maar al te goed”, vertelt Maaike Verberk, voorzitter van de taskforce. “Om ook in de toekomst alles wat we doen goed onder de aandacht te brengen bij het bestaand en nieuwe publiek, moet je hier slim gebruik van maken. Onder het motto ‘meer met publieksdata’ zullen we landelijk intensief samenwerken om hier samen met andere partijen in de hele sector verder invulling aan te geven.” 

De komende maanden zal de taskforce onder andere: 

  • het Culturele Doelgroepenmodel, een publieksdatamodel dat met veel succes in Rotterdam is ontwikkeld, opschalen naar andere steden en regio’s. 

  • een toolkit Publieksdata ontwikkelen met veel bruikbare informatie en voorbeelden uit binnen- en buitenland. 

  • een praktische handleiding samenstellen over hoe instellingen AVG-proof kunnen werken met publieksdata. 

  • leerzame best practices en ervaringen van instellingen verzamelen en delen. 

  • verschillende (digitale) bijeenkomsten organiseren waar we samen met het culturele veld mogelijkheden, kansen en mogelijke drempels bespreken en tevens praktische tips en tricks delen. 

Het programma Publieksdata is bedoeld voor de marketeer, datadeskundige of directeur die zich binnen een culturele instelling bezighoudt met publieksdata en voor stedelijke en regionale organisaties die zich richten op cultuurparticipatie. 

Cineville, CJP, Kunsten ‘92, Platform ACCT, Rotterdam Festivals en Stichting Digitaal Informatieplatform Podiumkunsten (DIP) vormen de Taskforce Samenwerkingsverband Publieksdata onder leiding van DEN Kennisinstituut cultuur & digitale transformatie. Het samenwerkingsverband wordt mogelijk gemaakt door het ministerie van OCW.  

Reacties