U bent hier

Grootste gezamenlijke trainingssessie van natuurhistorische musea ooit

dinsdag 5 september 2017 - 10:58

Dertien natuurhistorische instellingen uit heel Nederland zijn betrokken bij het samenwerkingsproject Leren doe je samen van de Stichting Nederlandse Natuurhistorische Collecties (SNNC). Op 11 september komen meer dan 130 ontwikkelaars, museumdocenten, freelancers, vrijwilligers en stagiairessamen voor een trainingsdag in het Haagse Museon.


Samenwerking 
Dertien musea verspreid over Nederland hebben zich verbonden aan een landelijk project ter bevordering van wetenschapseducatie voor het basisonderwijs. Alle musea hebben een natuurhistorische collectie en zijn voor een deel verenigd in de SNNC (Stichting Nederlandse Natuurhistorische Collecties). De groep musea is iets meer dan anderhalf jaar geleden gestart met het project Leren doe je samen,bedoeld om in heel Nederland een hoog niveau onderwijs te kunnen garanderen aan scholen die een betrokken museum bezoeken.

De 11 musea die aangesloten zijn bij de SNNC zijn: Museon, Museum TwentseWelle, Natura Docet Wonderryck Twente, Naturalis Biodiversity Centre, Natuurhistorisch Museum Maastricht, Natuurhistorisch Museum Rotterdam, Natuurmuseum Brabant, Natuurmuseum Fryslan, Natuurmuseum Nijmegen, Teylers Museum en Universiteitsmuseum Utrecht. Tevens zijn Ecomare en Hortus botanicus Leiden aangesloten bij het project Leren doe je samen.

Trainingsdag
Gedurende de dag wordt met workshops kennis aangeboden die direct toepasbaar is in de praktijk. Zo wordt er ingegaan op: vragen stellen, wetenschapswijsheid, onderzoeksvaardigheden en attitude, klassenmanagement en objectentheater. Een groot deel van de onderwerpen valt onder paraplu van de didactiek Onderzoekend en Ontwerpend leren (OOL). Deze didactiek zal de komende jaren steeds meer voet aan de grond krijgen binnen het reguliere basisonderwijs. Prof. Dr. Juliette Walma van der Molen, onder andere bekend om haar onderzoek naar welke innovatieve, ‘21e-eeuwse‘ en creatieve kwaliteiten we bij de komende generatie moeten ontwikkelen, is een van de sprekers.

Onderzoekend en Ontwerpend leren 
Het doel van OOL is leerlingen motiveren om zelf op onderzoek uit te gaan, verwonderd, nieuwsgierig en kritisch te zijn. Musea met natuurhistorische collecties zijn hiervoor bij uitstek geschikt. Ze zijn gevuld met echte objecten, je kunt er meewerken aan een echt onderzoek of denken over ontwerpvraagstukken en je ontmoet er onderzoekers en collectiebeheerders die je vragen kunt stellen. Met het project sluiten de musea aan bij de ontwikkeling binnen het onderwijs om de zogenaamde ‘21ste-eeuwse’ vaardigheden te stimuleren, in het bijzonder de onderzoekende houding, creativiteit en kritisch denken.

Leren doe je samen is mede mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds.

Reacties