U bent hier

Meet Vincent van Gogh Experience reist af naar Barcelona en Seoul

dinsdag 5 februari 2019 - 10:41

Foto: MeetVincent.com © Photo Republic / Bibi Neuray

Vanaf 14 maart is in hartje Barcelona Meet Vincent van Gogh Experience te zien: de reizende 3D-experience waarin bezoekers een reis maken door het indrukwekkende leven van Vincent van Gogh gebaseerd op de kennis en expertise van het Van Gogh Museum. Deze Experience toont het verhaal van de persoon achter de wereldberoemde schilder, zijn motieven voor het kunstenaarschap zoals het bieden van hoop en een weergave van zijn emoties met al z’n harde, ongrijpbare en ook mooie kanten.

Adriaan Dönszelmann, zakelijk directeur Van Gogh Museum: ‘Met deze nieuwe locatie voor Meet Vincent van Gogh ondersteunen we onze missie om het leven van Van Gogh, zijn tijd en tijdgenoten toegankelijk te maken voor miljoenen mensen wereldwijd. De Experience was eerder winnaar van de prestigieuze TEA Award voor entertainment, wat bevestigt dat de Experience bijdraagt aan deze missie.

Als Van Gogh Museum kunnen we op deze manier op meerdere plaatsen tegelijkertijd een Van Gogh-ervaring aanbieden. Van Gogh is bijzonder geliefd in Zuid-Europa. Daarom zijn we heel blij dat we in Port Vell – ofwel de oude haven van Barcelona – een volgende locatie voor de Experience hebben gevonden en iets unieks toevoegen voor bezoekers en bewoners van deze populaire Spaanse locatie. We hebben twee sets van de Experience en zijn trots nu al te kunnen melden dat ook de andere set dit voorjaar te zien zal zijn. Zojuist is besloten dat die naar Seoul in Korea gaat voor de vele Aziatische liefhebbers van Van Gogh.' 
Bekijk hier de trailer.

Ervaren, ontdekken én uitproberen
Bezoekers van de Meet Vincent van Gogh Experience maken een reis door het indrukwekkende leven van Van Gogh, door middel van levensgrote projecties van werken, foto’s en filmfragmenten, in detail uitgevoerde reproducties, multimediale interactives en toepassingen, theatrale decorstukken, audiovisuele scenes en citaten uit meer dan 800 brieven. In de audiotour komen verschillende karakters tot leven – Vincent van Gogh zelf, zijn broer Theo, zijn schoonzus Jo Bonger, zijn moeder en andere sleutelfiguren. Omringd door theatrale levensechte decorstukken van bijvoorbeeld het Parijse café Le Tambourin, de inrichting in Saint-Rémy waar Van Gogh een tijd opgenomen was en het Gele Huis in Arles, gaan bezoekers terug naar de plekken waar Van Gogh verbleef. In Meet Vincent van Gogh is veel oog voor detail: het schilderspalet en andere materialen van Van Gogh zijn levensecht nagemaakt. Het perspectiefraam dat Vincent gebruikte kunnen bezoekers uitproberen en het beroemde schoenenpaar dat model stond voor een van zijn bekende werken is er te vinden.

MeetVincent.com © Photoline / Carolien Sikkenk

Kennis en expertise
In Meet Vincent van Gogh gaat het vooral om zélf ervaren, ontdekken en uitproberen. Doen zoals Van Gogh deed, om zo dichter bij het levensverhaal en de wereld van deze wereldberoemde kunstenaar te komen. In de openingsscène bijvoorbeeld, staat de bezoeker midden in het korenveld waar Van Gogh zichzelf verwondde. Je wordt opgeschrikt door een pistoolschot, ziet kraaien opvliegen, voelt de Zuid-Franse wind en hoort de stem van Van Gogh die citeert uit een van zijn laatste brieven aan zijn broer Theo. De bezoeker waant zich onderdeel van deze levensechte scène.

Meet Vincent van Gogh is de enige officiële Van Gogh-Experience gemaakt door het Van Gogh Museum. In vergelijking met andere reizende presentaties over Van Gogh gaat Meet Vincent van Gogh een stap verder. De Experience is een complete beleving, waarin educatie en entertainment hand in hand gaan. Het is een rondreis door Van Goghs leven in zes hoofdstukken, gebaseerd op de diepe kennis en expertise van de conservatoren en de educatieve afdeling van het Van Gogh Museum.

Ondernemen in de culturele sector
Dönszelmann: 'Onze collectie is kwetsbaar en heeft beperkte mogelijkheden om te reizen. Met Meet Vincent van Gogh zien we kans om op een andere manier het leven en werk van Van Gogh onder de aandacht te brengen en zo gehoor te geven aan de wereldwijde en continu groeiende interesse in het leven en werk van Van Gogh. We hebben een professionele partner gevonden in het Spaanse Proactiv, een entertainmentbedrijf dat met 30 jaar ervaring marktleider is in het succesvol produceren en organiseren van family entertainment en evenementen, waaronder recentelijk Harry Potter in Concert en de tentoonstelling The Art of the Brick DC Comics in Madrid. We kijken vanzelfsprekend erg uit naar deze samenwerking. Verder gaat de andere set van de Experience dus dit voorjaar naar Korea en er zijn serieuze contacten voor meer locaties voor de Experience voor de komende jaren in Zuid-Europese en andere landen. Daar zijn we uiteraard erg blij mee en volop mee bezig.'

Het Van Gogh Museum genereert ruim 85% van zijn inkomsten uit kaartverkoop, commerciële activiteiten en samenwerkingsverbanden met verschillende bedrijven, particulieren, fondsen en stichtingen. Dönszelmann: ‘In het huidige klimaat past het dat het museum met innovatieve concepten hier verder invulling aan geeft, waarbij we uiteraard letten op de juiste balans tussen museale kernactiviteiten enerzijds en commerciële initiatieven anderzijds. Met deze twee nieuwe locaties voor de Experience zetten we als cultureel ondernemer weer een belangrijke stap voorwaarts.’

Tags 
Nieuws Collectie

Reacties