U bent hier

Nationale Museumweek van 9 t/m 15 april 2018

dinsdag 6 februari 2018 - 13:34

“Ontdek samen ons échte goud, dichterbij dan je denkt!” is het thema van de vierde Nationale Museumweek. Van 9 t/m 15 april zetten we samen met jullie de museale collecties in het gehele land in de schijnwerpers.


Door de verscheidenheid in collecties en door jullie specifieke activiteiten voor verschillende doelgroepen, laten we zien dat onze museale collecties voor élke inwoner van ons land interessant en relevant zijn. Niemand uitgezonderd! We hebben op basis van jullie kritische feedback en constructieve input ook een gedeeltelijk nieuwe en strakkere programmering van deze Museumweek ontwikkeld. En alleen samen vertellen musea het hele verhaal. Dus gaan we gezamenlijk aan het werk om heel Nederland te bereiken en te verbinden met een geweldig cultureel kapitaal, met ons aller erfgoed, met #OnsEchteGoud.

Sterkere binding met museale collecties: vieren van verscheidenheid

Een sterkere binding van álle Nederlanders met jullie museale collecties, is de uitdaging van deze week. Hoe creëren we aandacht en nieuwsgierigheid bij nieuwe groepen, met name bij mensen die niet of nauwelijks musea bezoeken? Hoe krijgen we daardoor ook meer betalende bezoekers? Dat kan alleen met de medewerking, inzet en het enthousiasme van álle ruim 400 musea. Mogen we daarom ook dit seizoen weer op jullie actieve en betrokken medewerking rekenen? Zodat we gedurende de week jullie meest bijzondere voorwerpen - met alle speciale, diverse en verscheidende projecten - vol in de schijnwerpers kunnen zetten. Waardoor we ook nieuwe groepen blijvend aan ons kunnen binden. Heb je als museum vragen over de Nationale Museumweek? Mail dan frank@museumweek.nl

Om iedereen te interesseren: landelijke en regionale mediacampagne

Elke inwoner van ons land - ongeacht culturele en maatschappelijke achtergrond, gender of beperking, in welke vorm dan ook - interesseren is de ambitie van de Museumweek. Daarvoor leggen we met een landelijke reclamecampagne - radio, TV, outdoor, print, online - de basis onder alle activiteiten tijdens de Nationale Museumweek. Daarom gaan we weer samenwerken met verschillende printmedia, ook regionaal en plaatselijk. Komt er een opvallende social media video en gaan we proberen dagelijks trending topic te worden door intensieve social media-activering. Met een eenvoudig social media format, waarover binnenkort meer, kunnen we samen massaal aandacht genereren. Door vorig jaar op deze wijze samen te werken hebben we een mediawaarde van 600.000 euro weten te realiseren, ofwel heel veel aandacht bij het publiek.

Voor hen die nooit in een museum komen: Gouden pronkstukken

Om mensen die zelden of nooit in musea komen toch te bereiken, tonen we ook deze editie enkele Gouden Pronkstukken. Op deze manier proberen we publiek en pers met schitterende gouden replica’s in de publieke ruimte te confronteren en te verrassen met museale collecties bij hen in de buurt. De Museumkaarthouder mocht weer het eerste pronkstuk van de Museumweek 2018 kiezen. Zij konden kiezen uit pronkstukken in de provincie Gelderland: ADO Speelgoed (CODA Apeldoorn), Jachthoorn John Frost (Airborne Museum Oosterbeek) en Slot Loevestein. Slot Loevestein kreeg ruim 50% van de door kaarthouders uitgebrachte stemmen. Daarnaast zijn er de onthullingen van de gouden Ploeger in Helmond (Museum Helmond) en de gouden Halve Maen in Harlingen (Hannemahuis).

Voor scholieren in het voortgezet onderwijs: pop-up musea

Om museale voorwerpen echt naar nieuwe groepen te brengen is er vorig jaar een succesvolle pilot gedraaid met drie pop-up musea in scholen (VO en MBO). Dit jaar concentreren we onze inzet op samenwerkingsverbanden tussen musea en scholen voor voortgezet onderwijs. Scholieren mogen hun eigen tentoonstelling samenstellen uit de collectie van een nabijgelegen museum en presenteren op hun school. Dit jaar zijn twee “gouden pop-up musea” uit o.a. de collectie van Naturalis onderdeel van de hoofd-programmering. Verder verwachten in elke provincie tenminste één pop-up museum te mogen openen. Zo brengen we #OnsEchteGoud ook voor deze doelgroep “dichterbij dan je denkt”! Heb je ook interesse? Mail dan ageeth@museumweek.nl

Voor Millennials met wezenlijk andere waarden en drijfveren: Golden Hours in het weekend

In Nederland zijn er op dit moment ruim 4 miljoen millennials; zij zijn geboren tussen 1980 en 2000. Als groep hebben zij wezenlijk andere waarden en drijfveren dan voorgaande generaties, maar zij verschillen onderling ook sterk. En net als bij andere generaties bezoeken velen van hen zelden of nooit een museum. Daarom organiseren we dit jaar twee “Golden Hours” op het einde van de middag, op zaterdag in een museum buiten de Randstad en op zondag in een museum in Amsterdam. Met speciale inhoudelijke programma’s in dat museum rond een optreden van een bekende rapper. Daarnaast nemen we deel aan de Millennial Monitor om meer over de verschillende Millennials te leren zodat de (rand)programmering van de Museumkaart en de Museumweek daarop in de komende jaren kan worden afgestemd. Benieuwd naar de uitkomsten? De inzichten delen we op Museumcontact.nl

Voor onze trouwe fans met een Museumkaart

Met de Museumkaart zijn in 2017 zo’n 8,7 miljoen bezoeken aan musea gebracht door 1,35 miljoen kaarthouders. De kaart is nog steeds populair en naast bezoek is het ondersteunen van musea een drijfveer om de kaart te houden. Desalniettemin is de kans dat kaarthouders opzeggen groter bij weiniggaanders. Juist hen kan de Nationale Museumweek een zetje in de rug geven om een museum te bezoeken. Vandaar dat we graag samen met musea extra activiteiten organiseren passend bij #OnsEchteGoud.

  • Op vrijdag 13 april MuseumkaartMatch-Avond

Nederland maakte tijdens de Nationale Museumweek 2017 kennis met MuseumkaartMatch: vind op basis van museumvoorkeur je ideale gezelschap voor een dagje museum! Op museumkaartmatch.nl vind je duizenden ‘verse’ oproepen van kaarthouders (vanaf 19 jaar) door het hele land. Op initiatief van musea heeft al twee keer een MuseumkaartMatch-Avond plaatsgevonden. MuseumkaartMatch is vanaf de start een succesvol concept en biedt dit seizoen nieuwe kansen. Interesse in een zo’n avond op vrijdag 13 april in jouw museum? Mail dan zita@museumweek.nl

  • Museumkids-wedstrijd in 44 kidsproof musea

Speciaal voor de 44 kidsproof musea komt er in navolging van vorig jaar een landelijke wedstrijd. “Vlog een pronkstuk en win een vlogworkshop voor je klas in een kidsproof museum”. Dit keer met een speciale actiepagina op museumkids.nl. Meer informatie volgt binnenkort. Vragen over Museumkids of Museuminspecteurs? Mail dan info@museumkids.nl of ebakema@museumvereniging.nl.

  • Speciale activiteiten voor kaarthouders maar ook voor frequente en niet-frequente bezoekers

Onlangs hebben studenten van de Reinwardt Academie enthousiast uiteenlopende ideeën gepresenteerd om een breed publiek te aan te spreken. De leukste en haalbaarste brengen we als gouden activiteiten samen in een keuzemenu voor musea. Deze bieden we jullie aan via een formulier op nationalemuseumweek.nl, met een beknopt draaiboek. Wanneer je het aanbod invult, kun je het voor het publiek zichtbaar maken. Bovendien kunnen we een selectie daaruit meenemen in een extra editie van Museumtips voor kaarthouders. Heb je interesse? Mail dan frank@museumweek.nl.

Overzicht Nationale Museumweek 2018

  • maandag 9 april          Onthulling gouden Slot Loevestein, de keuze van de kaarthouder
  • dinsdag 10 april           Opening gouden pop-up museum in een VMBO (Leiden)
  • woensdag 11 april       Onthulling gouden Ploeger (Helmond)
  • donderdag 12 april      Opening gouden pop-up museum in een scholengemeenschap (Venlo)
  • vrijdag 13 april             Onthulling gouden Halve Maen (Harlingen)
  • vrijdag 13 april             MuseumkaartMatch-Avond in diverse musea
  • zaterdag 14 april         “Golden Hour” speciaal voor millennials, ntb museum buiten de Randstad
                                        Speciale activiteiten in diverse musea
  • zondag 15 april           “Golden Hour” speciaal voor millennials, ntb museum in Amsterdam 
                                         Speciale activiteiten in diverse musea

Hoe meedoen?

Ook jullie specifieke activiteiten willen we heel graag breed kenbaar maken. Daarom is de website helemaal vernieuwd. Daar zullen we al jullie activiteiten, pronkstukken en de agenda van elk museum laten samenkomen. Bovendien willen we graag in onze perscontacten door kunnen verwijzen naar de musea zelf waar het gaat om pronkstukken en activiteiten. Binnenkort ontvang je een link om jullie pronkstukken/activiteit(en) via een eigen afgesloten/beveiligde profielpagina in te voeren en zullen we je vragen wie voor jouw museum door pers benaderd mag worden.

Doe dus mee om van deze unieke week rond OnsEchteGoud een gezamenlijk succes te maken. Door samenwerking kunnen we pronkstukken uit alle musea en alle speciale activiteiten goed onder de aandacht brengen en een breed publiek inspireren om een museum te bezoeken! Alleen samen met alle ruim 400 musea kunnen we nieuwe publieksgroepen trekken en zo een sterkere binding met álle Nederlanders creëren. En die sterkere binding levert op lange termijn een positieve bijdrage aan het verdienvermogen van musea en aan een steviger maatschappelijk draagvlak.   

Tags 
Museumweek

Reacties