U bent hier

Verwonderpaspoort wint Museumeducatie Prijs

maandag 13 november 2017 - 10:31

Het Leidse project Verwonderpaspoort is trotse winnaar de Museumeducatie Prijs 2017. De prijs werd uitgereikt op 10 november tijdens de uitreiking van de Museumkids Awards in het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid.  


Het Verwonderpaspoort dat de Museumeducatie Prijs won is een project van Leidse musea en (onderwijs)instanties* met als doel om natuur, wetenschap, technologie en duurzaamheid toegankelijk te maken voor kinderen. Het project nam het in de finale met succes op tegen Flip the Museum, van het Van Abbemuseum. De Museumeducatie Prijs wordt eens in de twee jaar uitgereikt door de Nederlandse Museumvereniging aan bijzondere samenwerkingsprojecten van musea en basisscholen.

Het prijzengeld ter waarde van 40.000 euro is bedoeld om het bekroonde educatieve programma verder te ontwikkelen en uit te breiden. Hoofd Educatieve ontwikkeling bij Naturalis en initiatiefnemer van het project Yuri Matteman: “We zijn het project een jaar geleden met scholen in Leiden gestart en zien door de samenwerking tussen binnen- en buitenschoolse leeromgevingen zoveel resultaat in enthousiasme en het onderzoekend leren onder basisschoolleerlingen. We zijn ontzettend trots en blij met deze waardering en prijs. Het biedt de mogelijkheid om onze ambitie te realiseren en met uitbreiding in de regio van Leiden nog veel meer kinderen in hun nieuwsgierigheid naar natuur, wetenschap en technologie en duurzaamheid te stimuleren.”

Onderzoekend leren
Het Verwonderpaspoort bevordert het onderzoekend leren en het stimuleert kinderen nieuwsgierig te zijn. Daadwerkelijk ervaren wordt in dit project gekoppeld aan een virtuele wereld. In de digitale Verwonderwereld kunnen kinderen online eilanden vrijspelen door activiteiten te volgen bij de deelnemende instellingen. Hoe meer activiteiten een kind volgt, hoe meer eilanden er in de Verwonderwereld bezocht worden en hoe meer een kind spelenderwijs leert over natuur, wetenschap, technologie en duurzaamheid. Dit kan onder schooltijd met de klas. Maar ook buiten schooltijd met de familie. Onderzoekend leren, met echt materiaal, in echte omgevingen en het stimuleren van nieuwsgierigheid zijn in dit project belangrijke waarden.

*Deelnemende musea en (onderwijs)instanties in Leiden: Naturalis, Rijksmuseum Boerhaave, Technolab, Hogeschool Leiden, Hortus botanicus Leiden, Junior Science Lab, Sterrewacht Leiden, Wetenschapsknooppunt Leiden, Gemeente Leiden, Naar Buiten!, Vereniging Leidse Schooltuinen en het Bewaarde land.

Tags 
Nieuws

Reacties